De Noorse Americana zangeres Tina Lie komt na het uitbrengen van ‘Free Enough To Fall’ (2009) en ‘Notes’ (2011), dat geheel uit eigen werk bestond, met een juweeltje van een nieuwe CD. Een bijzondere plaat waarop ze 9 bestaande klassiekers in haar eigenzinnige stijl heeft bewerkt en ten gehore brengt. Slechts één van de 10 pareltjes, ‘Going Home’ (track 3) is van haar eigen hand. Dit nummer misstaat geenszins tussen de bewerkingen van nummers van o.a. Vincent Clark, Lyle Lovett en Steve Earl.
Over het gehele – evenwichtige – album ligt haar schurende stemgeluid prachtig ingekaderd in een bedje van juist gekozen tonen en klanken. ‘Bird On The Wire’ (Leonard Cohen), ‘Both Sides’ (Joni Mitchell) en mijn favoriet ‘Hold On’ (Tom Waits) weet Tina Lie op ingetogen doch krachtige wijze te vertolken. Bijna als poëtische gedichten worden de nummers voorgedragen. Slechts aangekleed met een beperkt gebruik van instrumenten, zodat de boodschap in de nummers zichtbaar en voelbaar is en blijft. Meer nog dan de originele versies weet ze me te raken.
Er is aandacht besteed aan elke muzikale inbreng. Van de tedere percussie op ‘Bird On The Wire’, de mondharmonica op ‘Going Home’, tot de achtergrondzang op ‘Hold On’ die daardoor net even dat extra beetje pit meekrijgt. ‘Immersion’, dat vrij vertaald ‘onderdompelen’ betekent, dekt de lading precies. Het overspoelt je met een reeks bewerkingen van oude meesters die recht door het midden gaan, persoonlijk aanvoelen en vol van intensiteit zijn.
‘Immersion’ is geproduceerd door de Noorse producer Jon Anders Narum die eerder o.a. werkte met Anneke van Giersbergen. Het album is opgenomen in goed muzikaal gezelschap. Bryon House zingt op de achtergrond mee en de bekende Noorse Dobro speler Knut Hem speelt mee op een aantal nummers. Al met al een zorgvuldig album dat op het lijf van de kleurrijke Lie is gearrangeerd en dat vol overgave wordt gebracht. Puur zoals muziek dient te zijn. (9,5/10) (SIWU Music)