In theaterpaleis Juliet vind je dit jaar op Lowlands topvoorstellingen uit de theater- en danswereld. De eerste acts zijn bekend en onder die namen staan enkele bekende namen. Onder de noemer ‘Forces Of Movement’ toont Het Nationale Ballet waarom het tot de absolute wereldtop gerekend wordt. Virtuoos voetenwerk van lenige lijven. Zinderend als in ‘Corps’, een ballet van grootmeester Hans van Manen, waarin drie vrouwen de groepsharmonie van een groep stoere mannen verstoren. Of grappig, zoals bij de humoristische crash course in klassiek ballet die de Canadese choreograaf Eric Gautier geeft in ‘Ballet 101’. Betoveren tenslotte doet de spectaculaire pas de deux van de Zwarte Zwaan uit ‘Het Zwanenmeer’ van de choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov, op de beroemde muziek van Tsjaikovski.
‘The New Rambo Generation’ van YoungGangsters is een bloedstollend oorlogsspektakel vol geweldsexplosies waarin moedige, jonge soldaten zich ontpoppen tot brute vechtmachines. Een verleidelijk heldenverhaal dat het wint van de harde realiteit. Maar de vraag is: hoe lang laten we ons leiden door deze rooskleurige fictie?
Stichting Theateralliantie presenteert ‘War Horse’, een voorstelling naar de tevens verfilmde roman van Michael Morpurgo, over een paard dat geconfisqueerd wordt om te vechten in de Eerste Wereldoorlog – en die tot ver na Lowlands in zes grote theaters door heel Nederland te zien is. Hoe indrukwekkend het verhaal over vriendschap en moed ook is, het is de magie van het poppenspel (ook van enkele vogels) die de meeste indruk maakt. Daarom op Lowlands behalve een snippet uit de voorstelling ook een speciale demonstratie door de poppenspelers en hun paarden.
De Ashton Brothers zijn het Chinees Staatscircus, het Cocktail Trio, Monty Python, de Marx Brothers en je favoriete cabaretiers ineen. Ze speelden er de hele wereld mee plat (ja, nee, wij weten ook wel dat de aarde rond is), maar zijn nu met’Un, dos, tres, cerveza!’ terug waar ze ooit begonnen: in een tent in de Lage Landen. In hun circuskoffers verzamelden de broers de zon, een flinke portie muziek, magie, acrobatiek en halsbrekende toeren, ruim genoeg voor een half uur hard lachen.
Ach, Buurman & Buurman. Welke Lowlander is niet opgegroeid met dat vrij briljante tv-programma? Is het alleen niet raar dat de twee a je to’ende buren zo rustig blijven onder alle ellende die ze voor hun kiezen krijgen? De makers van de Buurman & Buurman-kindermusicals besloten een Buurman & Buurman voor volwassenen te maken, die harder, lomper, absurder en fysieker is dan je gewend bent van de buurtjes. Buurman en Buurman XL dus.
Verder ook op Lowlands, ‘BOKKO The Ultimate Fusion’ door Karel van Laere & Vanja Rukavina: een totaalervaring opgebouwd uit Aziatische discomuziek, video, manga en bokko, de anarchistische dans uit Zuid-Korea. Trouble Man & Frascati Producties met ‘Hollandse Luchten I: Jeremia’, waarin theatermakers Sadettin Kirmiziyüz en Marjolijn van Heemstra zich afvragen wat we aan moeten met de moderne Jeremia’s. On de speciale voorstelling op Lowlands ‘OMG! XMAS-SHOW @LOWLANDS! WTF?’ blaast Dood Paard je warm met oude kerstverhalen, omgesmolten tot een 2014-proof sprookje.
Dansers die boksers worden en boksers die dansers worden. Daar draait het om in ‘ROCCO’ van ICK, onder leiding van choreograaf Emio Greco en regisseur/dramaturg Pieter C. Scholten. Wat Is Angst?’ is een door Bo Tarenskeen geregisseerde monoloog van hoogleraar psychiatrie (en neurowetenschapper en filosoof) Damiaan Denys. Die daarin duidelijk maakt dat we in een angstcultuur leven en dat angst ons doen en laten stuurt.
Foto (c) Hans Kreutzer