Musicalvereniging BOeMS uit Tilburg heeft haar strepen in de semi-professionele amateurkunst al ruim verdiend bij het Brabantse theaterpubliek. In 2010 bracht BOeMS de musical Titanic, een immense productie waarbij het decor met 4 trailers werd aangeleverd in Theaters Tilburg. Het jaar daarop bracht de vereniging de musical Once Upon A Mattress waaruit bleek dat BOeMS ook thuis was met zeer complexe verhaallijnen. Dit theaterseizoen brengen zij de familiemusical Ciske de Rat naar de Tilburgse Schouwburg, een Amsterdams verhaal met een vleugje Tilburg!
Dat de producties van musicalvereniging BOeMS kwalitatief gezien blijven groeien blijkt wel uit de musical Ciske de Rat die op 10 april 2014 haar première beleefde in Theaters Tilburg. De drie uur durende familieproductie is tot de puntjes uitgewerkt en het eindresultaat mag er zeker zijn. De musical begint in 1939 wanneer Cis Vrijmoeth zich moet melden voor de militaire dienst en wordt gelegerd op de Grebbeberg in Rhenen. We kijken samen met de volwassen Ciske Vrijmoeth (Walter Jansen) terug op zijn jeugd als de altijd vervelende en bijdehante Ciske de Rat.
Zo zien we hoe Ciske op jonge leeftijd zich meld bij meester Bruijs (Arnold Boeten) en daar de school onveilig maakt, hoe hij thuis wordt behandeld door zijn verschrikkelijke moeder (Sandra Schollen) en hoe hij zichzelf keer op keer in de nesten werkt. Terwijl we van dichtbij zien hoe jonge Ciske zijn moeilijke jeugd doorloopt leeft de volwassen Cis toe naar het einde van de Tweede Wereldoorlog om zijn geliefde weer op te zoeken. Maar zelfs midden in de oorlog borrelen de moeilijke tijden uit de jeugd van Ciske weer op, sommige dingen kun je nu eenmaal echt niet vergeten. Een van die dingen, is de moord op zijn eigen moeder.
Bijzonder aan deze musical is de theatervorm waarop de musical ten tonele wordt gebracht. Er is gekozen om tijdens de scenes zowel de jonge als de volwassene Ciske op bijzondere wijze te vermengen tot één geheel. Erg mooi aan deze vorm is dat het publiek vrijwel direct ervaart hoe een gebeurtenis voor de jonge Ciske impact blijft hebben op de volwassen Cis. Soms weet deze vorm ingenieuze scenes te creëren waar zowel de jonge als volwassen Ciske samenkomen om hetzelfde stuk verhaal te vertellen. Een erg moeilijke theatervorm die bij deze musical veelal goed uit de verf komt wat zorgt voor een prettige verhaalvertolking die niet snel verveelt.
De musical duurt met een korte pauze ruim drie uur, wat voor amateurkunst over het algemeen erg lang is. Desondanks de musical niet voelt als een zware zit is het wel een lange zit. De voorstelling komt dan ook voor de pauze erg traag op gang, de eerste akte duurt ruim anderhalf uur wat eigenlijk net te lang is. Gedurende de eerste akte kent de productie dan ook wat momenten waarop de productie een beetje inzakt. Vooral in een aantal langdurige dialogen kende de voorstelling wat onnatuurlijke momenten die verre van krachtig waren. Gelukkig maakt de tweede akte veel goed waar het tempo gevoelsmatig opgeschroefd wordt. Er wordt meer naar een climax toegewerkt en de jonge Ciske de Rat (Luuk Mathijssen) komt daar echt tot zijn recht.
Musicalvereniging BOeMS weet met Ciske de Rat opnieuw een kwalitatieve musical naar het theater te brengen. Regisseur Bas Groenenberg heeft samen met muzikaal begeleider Carla de Waal en choreografe Irene Smits een prima musical gevormd. Een familievoorstelling die desondanks de lange zit wel weet te boeien en te raken, een aanrader voor jong en oud!
Foto (c) BOeMS