Voorlopers ‘Subculture’ en ‘Decontrol’ deden het aardig in thuisland België, maar wisten in Nederland nog geen potten te breken. Wellicht dat dat wel gaat gebeuren met ‘Hologram’, het derde album van het Vlaamse The Subs. Voor hun derde plaat besloten The Subs over te stappen van Electro naar pop, met wat invloeden van soul, filmisch Frans retro futurisme en kraakverse beats. De band riep de hulp in van onder anderen Colonel Abrams en Selah Sue, waardoor de Belgen hun meest experimentele, maar tevens meest toegankelijke album af leveren.
De band werkte reeds in 2011 al eens samen met Selah Sue (en dEUS’Tom Barman) en die samenwerking beviel de Gentenaren zo goed dat de zangeres nu werd gevraagd voor ‘Live in a dream’. ‘Trapped’ is een cover van de funky R&B-hit die Colonel Abrams scoorde in 1985. De band vroeg Colonel Abrahams naar België te komen en zelf de zang te verzorgen op de cover. Naar het schijnt had het nog wel even wat voeten in aarde nodig om de zanger uiteindelijk op plaat te krijgen, maar het resultaat is uiteindelijk een verrassend stukje muziek geworden. Goed, de electro krijg je er bij de mannen van The Subs niet makkelijk uit, maar vergeleken met het eerdere werk… het is in ieder geval niet meer het tegen de house aanleunende stampwerk.
Selah Sue’s medewerking op ‘Hologram’ hadden ze van ons gerust weg mogen gelaten, net als veel andere tracks die een overbodige zang (van voornamelijk Jay Brown en Danny Green) hebben. De muziek spreekt en spreekt van harte; swingend, funky en hier en daar eclectisch. Het mag duidelijk zijn dat The Subs door de jaren heen muzikaal zijn gegroeid.
Of dat The Subs bij de fans wegkomen met deze ommezwaai, vast wel, want zo enorm anders is het nou ook weer niet. Bij het grote publiek is The Subs echter in één klap een stuk toegankelijker. ‘Hologram’ komt uit op 31 maart. De band speelt op 5 april in de Ekko in Utrecht en is inmiddels ook (en niet voor de eerste maal) bevestigd voor Dour. (8/10) (LekTroLuv)