De vijftiende editie van de Top 2000 bereikte in december 10,8 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, televisie en online/mobiel. Dat is 74% van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder en dat is 200.000 meer dan in 2012. De Top 2000 kreeg van het Nederlandse volk het waarderingscijfer 7,7. De bevolkingsgroep 35-54 jaar waardeerde het evenement zelfs met een 8,0. De website van radio 2 kreeg in de Top 2000 december maand het hoogste bezoekersaantal ooit: ruim 2 miljoen unieke browsers. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van Radio 2, uit kijkcijfers van stichting SKO en uit internetcijfers van comScore DAx.
Kees Toering, zendermanager Radio 2: ‘Het is fantastisch dat we met deze muziekweek zoveel Nederlanders hebben geboeid. De muziek uit de Top 2000 verbindt generaties, want het bereik bij jongeren en ouderen is ongeveer even hoog en 57% van de mensen vindt dat de Top 2000 de samenleving verbindt. Dit jaar werden ruim 3,3 miljoen stemmen uitgebracht op de songs voor de Top 2000, maar nog nooit eerder stemden zoveel jongeren tussen de 15 en 25 jaar. De Top 2000 leeft duidelijk bij alle generaties.’
De lijst van tweeduizend platen wordt jaarlijks samengesteld door het publiek. Radio 2 zond de Top 2000 van eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond uit. De Radio 2 dj’s Hans Schiffers, Daniël Dekker, Gijs Staverman, Sander de Heer, Bert Haandrikman, Henk van Steeg, Sander Guis, Kasper Kooij en tv-presentatoren Matthijs van Nieuwkerk, Leo Blokhuis en Sing Along presentator Paul de Leeuw presenteerden de Top 2000. De NTR verzorgde de televisie-uitzendingen rondom de Top 2000.
Publiek kon de 156 uur durende marathonuitzending op Radio 2 bijwonen in het Top 2000 Café bij Beeld. In de Top 2000-week ontving Beeld en Geluid 25.356 bezoekers. Het record van 2012, dat op bijna 18.000 bezoekers lag, is daarmee ruimschoots verbroken.