Het naar haar vernoemde album is Beyoncé’s eerste visuele album. De 17 clips die naast de 14 tracks beschikbaar zijn, zijn over de hele wereld opgenomen; van Houston tot New York tot Parijs en van Sydney tot Rio de Janeiro. Waarom Beyoncé voor een visueel album gekozen heeft legt ze zelf uit: “I see music, it’s more than just what I hear. When I’m connected to something, I immediately see a visual or a series of images that are tied to a feeling or an emotion, a memory from my childhood, thoughts about life, my dreams or my fantasies. And they’re all connected to music.”
Dat niemand van de release van “Beyoncé” af wist tot de dag van vandaag is een strategische zet van Beyoncé zelf. Op deze manier kan ze haar muziek en videocontent direct aan haar fans geven, hoe ze het wil en wanneer ze het wil. “I didn’t want to release my music the way I’ve done it, I’m bored with that. I feel like I am able to speak directly to my fans. There’s so much that gets between the music, the artist and the fans. I felt like I didn’t want anybody to give the message when my record is coming out. I just want this to come out when it’s ready and from me to my fans.”
Het fysieke album “Beyoncé” (CD + DVD) is vanaf vrijdag 20 december 2013 te koop via de bekende verkooppunten.