Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek, variërend van (grote) concerten tot dance evenementen en de aankoop van muziekcd’s, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgave, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen, variërend van (grote) concerten tot dance evenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van PwC.
Vooral de grote evenementen hebben niet te lijden onder een voorzichtiger bestedingspatroon van consumenten. Zo heeft het grootste Nederlandse openluchtevenement, het Zwarte Cross Festival (combinatie van muziek en motorcross de afgelopen editie 150.000 bezoekers verwelkomt. “We zien geen ander beeld bij grote concerten. Binnen enkele minuten zijn optredens van de grootste (pop)artiesten uitverkocht., duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance events waar reclame maken bijna niet voor nodig is”, zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. “Tien jaar geleden waren er zo’n vier dance events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo’n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance events.”
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt aantoonbaar minder uitgegeven door consumenten aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15% gekrompen. “Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijk van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan”, denkt Van Eeden.
Foto (c) Sander van den Berg/Maxazine.nl