Op 22 november vorig jaar stond hij voor het eerst in P3 in Purmerend. Het was halverwege zijn tour door Nederland en België en hij was ziek. Vakman als hij is probeerde hij er toch het beste van te maken en op zijn gitaarspel was ook weinig aan te merken. Maar na 4 nummers begaf zijn stem het en moest P3 directeur Paulus Brugman de aanwezige vertellen dat Henrik niet meer verder kon spelen.
Nu, exact 3 maanden later, staat de Duitse bluesrock gitarist weer op het P3 podium. En nu is hij beter, veel beter! Verontschuldigd zich keer op keer bij het publiek voor zijn afgebroken optreden van 3 maanden eerder, is vrolijk, maakt grapjes en speelt de sterren van de hemel.
Freischlader start zijn optreden met het nummer “1999”, afkomstig van zijn in september 2012 verschenen album “House In The Woods”. Een nummer om gelijk mee met de deur in huis te vallen oftewel een vet gitaarnummer. Natuurlijk staat deze show in het teken van zijn laatste album. Zo komen onder andere “Nowhere To Go”, ” Sisters”, het reggae-achtige “Take The Blame”, “Two Young Lovers” en natuurlijk titelsong “House In The Woods” voorbij. Ten opzichte van zijn vorige album, “Still Frame Replay”, is het nieuwe album rustiger, meer bluesy. Maar de hoogtepunten zijn toch wel het 15 minuten durende “The Bridge” en de Peter Green cover “I Loved Another Woman”.
Dat de verlegen en ingetogen Freischlader goed in zijn vel zit blijkt wel. Want waar hij voorheen waar hij kon zich van het publiek afwende zoekt hij deze avond juist de interactie met het publiek op. Hij speelt zijn solo’s (grotendeels) richting het publiek en repeteert met het publiek oa het refrein van “Wat’s My (Motherf*) Name”. En alles met een grote grijns en pretogen.
Na 5 kwartier is het met het officiële gedeelte gedaan en volgen nog
als toegiften de Beatles cover “Come Together” en “Won’t You Help Me”. Het toch in matige hoeveelheid opgekomen publiek gaat voldaan huiswaarts, nagenietend van een heerlijk bluesavondje. Freischlader, met zijn ijzersterke band, heeft er een perfecte pr-avond van gemaakt, waarbij de mond op mond reclame haar uitwerking ongetwijfeld niet zal missen.