Vrijdagavond was Warhaus te gast in het Muziekgebouw Eindhoven. De band rond frontman Maarten Devoldere, die ook bekend staat als medeoprichter van de Belgische indierockband Balthazar, overtrof alle verwachtingen met een optreden dat nog beter was dan twee weken geleden in Maastricht. Devoldere startte Warhaus in 2016 als soloproject en staat bekend om zijn diepe, karakteristieke stem en een muziekstijl die jazz, blues en alternatieve pop combineert, vaak vergeleken met Leonard Cohen en Nick Cave. Devoldere was in topvorm en trakteerde het publiek op een extra nummer vergeleken met het concert in Maastricht – een cover van ‘Mad World’ tijdens de toegift.
De lichtshow op deze tournee is bewust donker gehouden, maar creëerde daardoor juist een prachtige atmosfeer die perfect aansloot bij de melancholische ondertoon van veel van Warhaus’ muziek. De schaduwen en subtiele lichtaccenten versterkten de intensiteit van de muziek en gaven het geheel een bijna filmische uitstraling, wat perfect past bij de sfeer die Devoldere sinds zijn debuutalbum ‘We Fucked A Flame Into Being’ uit 2016 heeft neergezet.
Zonder enige twijfel waren de absolute hoogtepunten van de avond ‘Shadowplay’ van het album ‘Ha Ha Heartbreak’ uit 2022 en ‘Zero One Code’ van het nieuwste album “Karaoke Moon”, dat in januari 2024 werd uitgebracht en een evolutie markeert in Devoldere’s muzikale stijl met behoud van zijn kenmerkende donkere, atmosferische geluid maar met een meer experimentele benadering en nieuwe elektronische elementen. Beide nummers werden in verlengde versies gespeeld, wat resulteerde in werkelijk verpletterende uitvoeringen. De band leek volledig op te gaan in deze nummers, en het publiek reageerde met evenveel enthousiasme.
Het concert duurde precies anderhalf uur, wat perfect aanvoelde – lang genoeg om het volledige spectrum van Warhaus’ repertoire te ervaren, zonder dat er sprake was van onnodige uitrekking. De setlist was zorgvuldig samengesteld met nummers van alle vier de studioalbums: het debuut ‘We Fucked A Flame Into Being’ (2016), het titelloze tweede album ‘Warhaus’ (2017), ‘Ha Ha Heartbreak’ (2022) en het recente ‘Karaoke Moon’ (2024).
De reactie van het publiek was overweldigend positief, van de eerste rij tot aan het laatste balkon. De zaal was volledig in de ban van Devoldere’s charismatische podiumaanwezigheid en de strakke, soms bijna hypnotiserende muzikale begeleiding van zijn band. De intimiteit van nummers als ‘Best I Ever Had’ en ‘Love’s a Stranger’ contrasteerde prachtig met de meer uitbundige momenten tijdens ‘I Want More’ en ‘Jim Morrison’.
Bijzonder was ook de uitvoering van ‘Popcorn’, normaal gezongen met Sylvie Kreusch. Hoewel zij er vrijdagavond niet bij was, wist Devoldere het nummer toch overtuigend neer te zetten, met een eigen interpretatie die misschien zelfs iets rauwer was dan het origineel. Dit benadrukt nog eens zijn veelzijdigheid als artiest, die zich sinds zijn solodebuut in 2016 steeds verder heeft ontwikkeld.
Na een korte pauze kwam de band terug voor een driedelige toegift. Zoals de albumtitel ‘Karaoke Moon’ al doet vermoeden, plaatst de band bij elk optreden een oude televisie ergens in de concertzaal. Vrijdagavond stond deze op het podium. Het bijzondere element hierbij is dat Maarten tijdens de toegift het publiek in ging om een nummer te zingen alsof hij in een karaokebar is, compleet met songteksten die op het televisiescherm verschijnen.
Meestal kiest hij voor Sinatra’s ‘My Way’, maar vrijdagavond bracht hij een eerbetoon aan de onlangs overleden Rob de Nijs met ‘Het Werd Zomer’. Het was een magisch moment toen iedereen in de zaal meezong met Maarten – een collectieve herinnering die nog lang zal blijven hangen. Na dit karaokemoment sloot Warhaus de avond af met het etherische ‘Open Window’, een perfect einde dat het publiek in vervoering achterliet.
Al met al was het een concert dat de verwachtingen overtrof, met een perfecte balans tussen de donkere, melancholische kant van Warhaus en momenten van pure muzikale euforie. Een avond om nog lang over na te praten, die opnieuw bevestigde waarom Devoldere met zijn vier albums onder de Warhaus-naam inmiddels een vaste waarde is geworden in het muzikale landschap van de Lage Landen.
Foto (c) Christophe Dehousse