De Nederlandse indierock band Johan is in de afgelopen 30 jaar altijd wel vrij zuinig geweest met het uitbrengen van albums. Wat mede komt door het feit dat de band tussen 2009 en 2018 uit elkaar was. Sinds het comeback album ‘Pull Up’ uit 2018 is de band rondom zanger en songwriter Jacco de Greeuw weer terug op de podia. Vorig jaar werd daar na 6 jaar het album ‘The Great Vacation’ aan toegevoegd. Een typisch Johan album met pakkende melodieën en gitaarpop. Hoewel Johan altijd een band is geweest voor clubtours, is het nu wel verfrissend dat ze een theaterprogramma doen met ‘Pop Music’. Waarin de band je meeneemt in de zoektocht naar het perfecte popliedje. Iets wat Jacco de Greeuw op het lijf geschreven is. Deze avond in de Hertz zaal van TivoliVredenburg was de première. Eentje die vooraf werd gegaan door de release van een speciale EP met covers van nummers die Johan hebben beïnvloed.
Aan het begin van de avond leek de band zich ook aan de intimiteit van de zaal te hebben aangepast. In een sobere setting, met op de achtergrond een woonkamer geprojecteerd waarop tijdens het concert meerdere foto’s van onder andere Elvis Presley, John Lennon en The Beatles op de muur verschenen. ‘Pergola’ werd sober en semi-akoestisch gespeeld aan de opening. Wat geruisloos overliep in de Bee Gees cover ‘I Started A Joke’. Jacco zingt dan weliswaar niet zo hoog als Barry Gibb, maar dat wist gitarist Robin Berlijn met tweede stem de compenseren. Bij een introductie vertelde Jacco de Greeuw wat de bedoeling van dit theaterprogramma was. Een korte bloemlezing over het perfecte popliedje dat volgens hem niet bestaat. “Zelfs The Beatles maakten niet het perfecte popliedje. Al kwamen ze wel heel dichtbij in de buurt.”
Maar echt een show met veelal covers werd het niet. Vooral in de eerste helft lag de nadruk met hun meest recente album. Een andere cover, ‘In The Year 2525’ van Zager & Evans uit 1969, ging geruisloos over in het inmiddels bijna 20 jaar oude ‘Oceans’.
Na een pauze volgde opnieuw een cover van een wat vergeten klassieker: ‘The Days of Pearly Spencer’ van David McWilliams. Net als bij het origineel zong Jacco het refrein door een oude microfoon. Het tweede gedeelte was wel wat meer elektrischer. Het koortjes in ‘Day Is Done’ werden mooi ingevuld door Robin Berlijn en toetsenist Jan Teertstra. De laatstgenoemde zou ook perfect de zangpartij van Jerney Kaagman op zich nemen in de Earth & Fire cover ‘Seasons’, waarbij uiteraard vermeld werd dat deze was geschreven door George Kooymans.
Opvallend was dat de keuze van covers uitstekend paste naast hun eigen materiaal. Zoals hoe de cover van ‘Days’ van The Kinks perfect overging in hun eigen klassieker ‘Tumble and Fall’. Maar ook zorgde de intieme setting ervoor dat de liedjes de aandacht kregen die ze verdienden. Zowel de covers als hun eigen liedjes. Dat maakt Johan in het theater tot een verfrissende ervaring.