De Hoornse artiest Engel is één van de meest productieve artiesten in de Nederlandse hiphopscene. Dit jaar bracht hij zijn tiende soloalbum Liedjes in Mineur uit, dit keer met een diepe, zelf reflecterende insteek. Het resultaat? Een taalkundige en breekbare plaat, die in Het Huis Verloren te Hoorn met veel liefde werd ontvangen.
Goede samenwerkingen zijn Engel niet vreemd. Zo bracht hij eerder een album uit met Paul de Munnik – van Acda & de Munnik – en leverden bekroonde collega-rappers als Sticks en Typhoon gastbijdragen. Zijn avond in Hoorn werd geopend en afgesloten door DJ DNS, meervoudig Nederlands DMC- en Red Bull Thre3style-kampioen, die vakkundig internationale en Nederlandse hiphop aan elkaar draaide. Aan talent en goede muziek absoluut geen gebrek.
Zodra gitarist Jesper Huisman het podium betrad en de eerste klanken van ‘Liedjes in Mineur’ speelde, werd de zaal aandachtig stil. De ‘West-Friese gitarist van het jaar 2024’ leidde een video van Steven Engel in, waarna de artiest onder gejuich op het podium verscheen. Terwijl de ruige videobeelden van zijn videoclip ‘De Bierkaai’ op het scherm achter hem afspeelden, stortte de Horinees zijn hart uit over de zaal, waar bezoekers hem vol lof bewonderden.
Zijn nieuwe album draagt een zeker gewicht met zich mee en de artiest wist nummers als ‘Weg’ en ‘Soundtrack van de Stad’ live goed te vertalen. Ook Paul de Munnik keerde terug voor ‘Gedoofde Kaarsen’, wat een bijzonder openhartig lied aan het album toevoegde. Nadat Engel even grapte dat Paul live ‘dit keer niet in het budget van de show paste’, vervolgde hij met ‘De Wegen Die Ik Loop’ en ‘Breek’, twee andere samenwerkingen tussen Engel en De Munnik die zeer goed uitpakten.
“Waar liefde verdwijnt, blijven liedjes in mineur over,” rapte Engel door de zaal. De ziel openbarende nummers pasten goed tussen het eerdere werk van Engel, dat doorgaans een nuchtere insteek had. Toch wist de artiest op gevoelige momenten de volledige aandacht van de zaal te vangen, gesluierd door de riffs van de gitarist.
Gelukkig was de rapper live altijd in goed gezelschap. Met zijn vertrouwde partner-in-rhyme en labelgenoot Just had Engel meerdere albums uitgebracht en de twee speelden met liefde materiaal om nieuwe bezoekers van hun kracht te overtuigen. Vooral ‘Regen’, een oudere track uit de samenwerking Engel & Daniël, kreeg met de vernieuwing van Just en de visuele achtergrond een versterkt karakter.
Natuurlijk was niet alles mineur. Met de track Michael Jordan etaleerde Engel zijn jeugdhelden, terwijl achter hem videobeelden van iconische sportmomenten afspeelden. Maar pas toen trompettist Wouter Hakhoff na zijn verrassingsoptreden achter in de zaal zich ook op het podium voegde, beleefde de zaal Engel op volle kracht. Terwijl de Hoornse rapper vol trots zijn collega Just bejubelde, zochten de gitarist en trompettist elkaar op voor een mooi samenspel. Die chemie straalde over op het publiek, dat zich zichtbaar vermaakte.
Terwijl videomaker Axel van Dijk – verantwoordelijk voor alle getoonde muziekvideo’s – zijn camera op Engel & Just richtte, sprak Engel de zaal vol lof toe. Hij benoemde liefkozend dat zijn ouders er ‘zoals vanouds’ bij waren, mét extra aanhang. Toen aan het einde van het optreden Kleine Jongen, met het refrein van TopNotch-directeur Jiggy Djé, werd in gestart, rapte de hele zaal uit volle borst mee. Met een glunder in het oog en een glimlach keek Engel uit over de zaal. Er viel maar één conclusie te trekken: zelfs in mineur bleef de liefde voor muziek tot zijn dood.
Foto’s: © Tyron Rosheuvel / Maxazine