Op maandag 10 maart werd er teruggeblikt op de afgelopen vijfenzestig jaar van de Edisons. De verschillen, veranderingen maar vooral ontwikkelingen door de jaren heen werden aan het licht gebracht. Het thema “Popart” was daarbij een perfect thema voor deze speciale dag.
De artiesten hadden dit jaar extra uitgepakt voor het jubileum. Vol gezonde spanning betraden ze de gekleurde loper. Alle ogen waren gericht op Roxy Dekker, hét popmeisje van nu. Vorig jaar won ze haar eerste Edison, of ze haar tweede Edison zou binnenslepen was nog maar de vraag. Al helemaal omdat ze in dezelfde categorie was genomineerd als collega Ronnie Flex. Talloze foto’s gewerden genomen en na een eindeloze tijd van interviews liepen de genomineerde artiesten de zaal in. Langzamerhand stroomde de zaal vol en na een lichte vertraging begon de uitreiking.
De Edisons hebben altijd al bekend gestaan om hun spectaculaire uitreikingen. Elk jaar is er een thema dat centraal staat en omheen wordt gewerkt. De show werd geopend met interviews die Envy Peru had afgenomen met de genomineerde artiesten op de gekleurde loper. Na de interviews kwam er een complicatie van de afgelopen 65 jaar van de Edisons. De gasten moesten lachen en brachten een hand naar hun hart, het was een reis door de tijd. Vivienne van den Assem was dit jaar de presentatrice en kwam aangelopen in een jurkje met gekleurde stippen. Ze staat bekend om haar krachten als presentatrice en dat heeft ze weer opnieuw bewezen.
Dit jaar waren er elf Edisons die uitgereikt werden. Exclusief de oeuvre. Het waren dit jaar oude winnaars die de prijzen per categorie uitreikten. Tussen de uitreikingen door, waren er geweldige optredens. Bente had de eer om het eerste optreden van de avond te geven. Ze trad op met haar nummer “Liever niet alleen”. Bente is een authentieke artiest met een geheel eigen stijl. Ze is niet te vergelijken met andere artiesten. De live band versterkte haar spraakzame zang. Het podium veranderde in een soort sterrenhemel, met talloze lichten, die later rood kleurden. Het tweede optreden werd gegeven door Elmer. De vrouwelijke Joost Klein. Op de gekleurde loper droeg ze een clownspak, op het podium kwam ze in een boerenpakje met regenlaarzen. Haar dj was een knuffelhond, Skipper. Elmer noemt zichzelf een ‘rare vrouw’, maar daar komt ze ook voor op. Voor de rare vrouwen. Met tekeningen en kleurplaten als visuals en gekleurde lichten, leek het haast kinderlijk. Op een goede manier, noem het gerust nostalgisch. Ze zong haar nummer “platland”, wat een nummer is met een harde beat en voornamelijk gekke woorden. Haar teksten zijn te vergelijken met De Jeugd van Tegenwoordig. Het slaat nergens op, maar het werkt ontzettend goed.
Als ode aan De Jeugd van Tegenwoordig, die de welverdiende oeuvreprijs hadden gewonnen, kwamen er een aantal operazangers het podium op. Ze waren verkleed en stonden paraat. Een van de vier nam plaats achter de piano en de andere drie zangers begonnen te zingen. “Watskeburt?!” werd op een klassieke manier gezongen. Dit had het publiek, maar de Jeugd zelf, ook niet aan zien komen. Het was bijzonder en soms ook een beetje ongemakkelijk, maar ontzettend grappig. De zaal was aan het lachen en De Jeugd zelf keek vol verbazing naar het optreden. Het en-na-laatste optreden was voor Ronnie Flex. Zeg je Ronnie Flex, dan zeg je Deuxperience, hij is niet weg te denken zonder zijn band. Vrijdag 14 maart komt zijn nieuwe album uit, dus het was uiteraard vanzelfsprekend dat hij zijn ontzettend bekende single “Damage” zong. Ronnie Flex is een artiest die er altijd voor zorgt om een geslaagd optreden neer te zetten. Het was een vrolijk en energiek optreden waarbij mensen niet stil konden zitten. Het is onmogelijk voor Ronnie Flex om geen hit te maken. Hij is nou eenmaal een hitmachine.
Het laatste optreden werd gegeven door Yves Berendse. Na acht jaar muziek maken, lukte het hem dan eindelijk om in 2023 door te breken met zijn nummer “Terug In De Tijd”. Hij sloot de Edisons af met een knaller. Het publiek stond op en kon niks anders dan bewegen. Yves Berendse was de perfecte artiest om de avond mee af te sluiten.
Dit jaar was het de jaar van de vrouwen, maar liefst zes vrouwen gingen naar huis met een Edison. Zelfs was het zo dat KI/KI de eerste vrouwelijke dj is in 20 jaar die de Edison voor de categorie “Dance” had in ontvangst mocht nemen. Roxy Dekker opende haar speech met haar welbekende woorden “Mama I made it!”. Wat overigens ook de naam van haar nieuwste album is. Ze won vorig jaar de prijs voor “Nieuwkomer”, dit jaar won ze in de categorie “Pop”. Néomí won haar Edison in de categorie “Alternative”. Haar advies? “Cheers to fucking around and finding out. Drink veel”. Eefje De Visser won de “Nederlandstalige” Edison. Voorheen zong ze in het Engels, maar ze is opzoek gegaan naar de Nederlandse taal en vond liefde voor haar moedertaal. Ook Elmer kon uiteraard niet naar huis gaan met lege handen. Zij won als “Nieuwkomer”. Haar prijs draagt ze op naar alle rare vrouwen. Volgens Elmer kunnen wij de wereld pas veranderen als we de wereld anders voorstellen. Voor “Album” won Froukje met haar album “Noodzakelijk Verdriet”. Ze was niet aanwezig om de Edison in ontvangst te nemen.
In de catergorie “Song” ging Frenna met de Edison naar huis. Hij werd genomineerd voor zijn nummer “PRETTY GIRLS”. Direct na de uitreiking won Bnnyhunna de Edison voor “Soul R&B Funk”. Hij bracht zijn moeder mee op het podium, waar hij een flink applaus voor vroeg. Het was ondertussen al geen verrassing meer; Yves Berendse kon niet anders dan de Edison in de categorie “Hollands” in ontvangst nemen. Hij grapte wat met Tino Martin, die Yves zijn award gaf. Naast Froukje was ook Personal Trainer niet aanwezig om een Edison in ontvangst te nemen. Ze wonnen voor “Rock” en konden niet aanwezig zijn in verband met een tour in Amerika. Fresku won de Edison voor “Hiphop”. Volgens hem voelde hij zich al een winnaar door de nominatie an sich. Uiteraard was het al een tijd bekend dat De Jeugd van Tegenwoordig de winnaars waren van het oeuvre. Er werd kort teruggeblikt op hun jaren in de muziekindustrie en ze gaven individueel een speech. Natuurlijk kon dat niet anders dan met een grapje hier en daar.
De 65e editie van de Edisons was zoals de voorgaande jaren een groot feest. Vol met nieuwe muziek, beginnende artiesten en muzikale klanken. De Nederlandse Grammy’s laten elk jaar weer zien hoe belangrijk het is om kleinere artiesten een platform te geven en te erkennen. De Edisons zorgen al vijfenzestig jaar voor een stem in de muziekindustrie. En al jaren slagen ze erin om er een groot feest van te maken met prachtige winnaars.
Winnaars per categorie
Hiphop: Fresku
Rock: Personal Trainer
Nederlandstalig: Eefje de Visser
Oeuvre: De Jeugd van Tegenwoordig
Nieuwkomer: Elmer
Album: Froukje
Pop: Roxy Dekker
Dance: KI/KI
Alternative: Néomí
Hollands: Yves Berendse
Soul/R&B/Funk: Bnnyhunna
Song: Frenna
Foto’s: Armelle van Helden / Maxazine