Op 25 mei verraste Lady Gaga haar fans met een korte, maar krachtige teaser aan het einde van haar concertfilm The Chromatica Stadium Tour. In slechts zeven seconden werd de boodschap “LG7, Gaga Returns” getoond, terwijl ze een iconische Michael Jackson-pose aannam. Na vier jaar radiostilte – haar laatste album ‘Chromatica’ verscheen in 2020 – was het internet in rep en roer. In de tussentijd bracht Gaga slechts één nummer uit: ‘Die With A Smile’; een duet met Bruno Mars. Het werd een gigantische hit en stond langer dan welke track dan ook op nummer één in de Top 40. Aanvankelijk zou het een op zichzelf staande single blijven, maar later werd bevestigd dat het nummer toch een plek kreeg op haar nieuwe album.
In oktober lanceerde Gaga de eerste single van ‘Mayhem’: ‘Disease’. Hoewel het nummer veel potentie had om de hitlijsten te domineren, bleef ‘Die With a Smile’ zo populair in Nederland dat ‘Disease’ niet verder kwam dan plek 25 in de Top 40. Toch hield dat Gaga niet tegen. De opvolger, ‘Abracadabra’, is een energiek dancepop-nummer met een aanstekelijk refrein. Voor de scherpe luisteraars bevat het een sample van ‘Spellbound’ van Siouxsie and the Banshees, wat bijdraagt aan het mystieke en hypnotiserende karakter van de track. De videoclip roept duidelijke herinneringen op aan ‘Bad Romance’, wat direct de vergelijking met haar eerdere werk oproept.
In een interview onthulde Gaga dat de werktitel van het album lange tijd ‘Perfect Celebrity’ was. Uiteindelijk koos ze voor ‘Mayhem’, omdat het album een manier is om “een stukje van mezelf en het leven te herdenken, inclusief de kanten die niet altijd even makkelijk te accepteren zijn.” Het nummer ‘Perfect Celebrity’ is een emotioneel geladen track waarin Gaga haar innerlijke strijd tussen haar persona Lady Gaga en haar ware zelf, Stefani Germanotta, verkent. De combinatie van grunge-elementen en pulserende electropop zorgt voor een krachtige, rauwe sound. Zowel tekstueel als instrumentaal is het een van de meest indrukwekkende nummers op het album, met intense gitaarpartijen en gelaagde elektronische klanken die haar gevoelens perfect vertalen.
Twee dagen voor de albumrelease maakte men bekend dat ‘Garden of Eden’ het officiële anthem wordt van het Formule 1-seizoen van 2025. Het uptempo nummer heeft een meeslepende beat en een pakkende tekst: “Ik kan jouw vriendin zijn voor het weekend, jij kan mijn vriend zijn voor de nacht.” Een te uitmuntend nummer om enkel een anthem te zijn!
Een andere opvallende track is ‘Zombieboy’, dat uitblinkt door de mix van diverse instrumenten en een aanstekelijk ritme, waardoor het een gegarandeerde dansvloerhit is. Daarnaast bevat het album meerdere radiovriendelijke nummers, waaronder ‘How Bad Do You Want Me’. Dit is een ode aan haar verloofde Michael, waarin Gaga’s stem aanvankelijk zacht en teder klinkt, maar in de bridge transformeert naar een krachtiger, sterker geluid. De track doet denken aan ‘Love Me Right’ van haar vorige album ‘Chromatica’. In een interview onthulde Gaga dat Michael haar vroeg hoe hij haar ten huwelijk moest vragen. Haar antwoord? “We waren in onze achtertuin en ik zei: ‘Neem gewoon een grassprietje en wikkel het om mijn vinger’.” Die spontane en pure liefde vertaalde zich in een prachtige ballad genaamd ‘Blade Of Grass’, die zonder twijfel een van de mooiste van haar carrière is.
Ondanks zijn dreigende titel is ‘The Beast’ een verrassend kwetsbaar nummer. Toch blijft de productie groots, met een overvloed aan synthesizers die het dansbaar maken. Dat geldt ook voor ‘LoveDrug’, ‘Vanish Into You’ en ‘Don’t Call Tonight’, die allemaal een clubwaardige vibe hebben. Gaga staat bekend om haar experimentele aanpak, en dat is vooral te horen op ‘Killah’, een samenwerking met de Franse dj Gesaffelstein. Ze vertelde dat ze al tien jaar met hem wilde werken en dat deze track eindelijk die droom waarmaakt.
‘Mayhem’ werd grotendeels geproduceerd door Gaga zelf, samen met Gesaffelstein, Andrew Watt en Bruno Mars (die enkel meewerkte aan ‘Die With A Smile’). Ook haar verloofde had een creatieve inbreng en schreef mee aan meerdere nummers – iets wat haar verloofde eerder al deed op haar vorige album Harlequin. De titel ‘Mayhem’ staat synoniem voor chaos – en dat is precies wat dit album belichaamt. Gaga neemt haar luisteraars mee op een reis langs uiteenlopende emoties en thema’s, van angst tot liefde. Tegelijkertijd eert ze haar eigen muzikale verleden, met subtiele verwijzingen naar eerdere albums. (9/10) (Interscope Records)