Onder de donkere spoorwegbogen van Ehrenfeld, waar het industriële verleden van Keulen nog naklinkt in de bakstenen muren, heeft zich een van Europa’s meest intieme hiphop-tempels genesteld. Club Bahnhof Ehrenfeld en de aangrenzende Yuca Club vormen samen een unieke culturele biotoop, verscholen in een wijk die de laatste jaren is uitgegroeid tot het kloppend creatieve hart van de Domstad.
Het is een plek waar de grenzen tussen artiest en publiek vervagen. De lage plafonds, de rauwe muren, en de compacte setting creëren een intimiteit die zeldzaam is geworden in het tijdperk van megalomane concertzalen. Hier, in deze urban catacombe, komen hiphopliefhebbers uit heel Duitsland en zelfs Nederland samen om legendes van het genre in een bijna huiskamerachtige setting te beleven.
De Yuca Club, met zijn bescheiden capaciteit van 122 m², heeft zich ontwikkeld tot een pelgrimsoord voor liefhebbers van authentieke hiphop. Het is een plek waar het zweet van de performers letterlijk van het plafond druipt en waar elke beat resoneert in je borstkas. Na eerder al getuige te zijn geweest van memorabele optredens van Oddisee en Arrested Development, was het gisteravond tijd voor een ander hoofdstuk in de rijke historie van latino-hip hop: Delinquent Habits, de veteranen uit Los Angeles die samen met groepen als Orishas de latino-hiphop naar een hoger plan hebben getild.
Als de monitors eindelijk zijn afgesteld en de eerste tonen door de gewelven van de Yuca Club galmen, wordt direct duidelijk waarom Delinquent Habits al meer dan twee decennia tot de elite van de latino-hip hop behoort. Het zweet druipt al na enkele minuten van de muren in de uitverkochte club, waar de spanning die zich tijdens het wachten heeft opgebouwd, explodeert in een golf van energie.
El Guero (Ives Irie), de laatste nog actieve originator van de crew, heeft zich omringd met een nieuwe generatie die het DNA van de Delinquents perfect heeft weten te absorberen. De wisselwerking tussen de MC’s is moeiteloos, alsof ze al hun hele leven samen op het podium staan. Natuurlijk passeert hun absolute classic ‘Return of the Tres’ de revue, maar vanavond wordt pijnlijk duidelijk hoe rijk hun West Coast legacy werkelijk is.
De show transformeert geleidelijk in een familie-reünie, waarbij de barrière tussen podium en publiek volledig vervaagt. Als een soort hip hop Don Julio deelt de crew tot driemaal toe shots tequila uit aan het uitzinnige publiek, terwijl de iconische tonen van The Champs’ ‘Tequila’ door de speakers schallen. Het is dit soort organic crowd interaction waar de oude school hip hop om draait.
Een bijzonder moment volgt als El Guero een jonge fan het podium op haalt om samen zijn overleden vader, een toegewijde Delinquent Habits supporter, te eren. Het is een raw moment dat de essentie van hip hop culture perfect vangt – deze muziek gaat over community, over het delen van vreugde én verdriet.
De energie bereikt een climax tijdens hun 2017 hit ‘California’, een track die de perfecte brug slaat tussen hun old school roots en hedendaagse sound. Als eerbetoon aan hun mentors van Cypress Hill droppen ze een versie van ‘Jump Around’ die het origineel bijna overstijgt – niet verwonderlijk aangezien de beat oorspronkelijk door Cypress Hill’s eigen DJ Muggs was geproduceerd voordat House of Pain er in ’92 een wereldhit mee scoorde.
Na anderhalf uur intens spelen, freestylen en verbinden, verlaat de crew het podium met de belofte van nieuwe muziek. Het zweet druipt van de muren, de glimlachen op de gezichten van het publiek spreken boekdelen. Vanavond hebben de Delinquents bewezen dat ze nog steeds een relevante stem zijn in het hip hop landschap. In de intieme setting van de Yuca Club werd geschiedenis geschreven – weer een legendarische avond onder de spoorwegbogen van Ehrenfeld.