Hij is inmiddels 82 jaar en heeft allang zijn sporen in de geschiedenis verdiend. Toch staat het woord pensioen niet in het woordenboek van Paul McCartney. Misschien tegen beter weten in? De laatste jaren was de veel gehoorde kritiek op zijn concerten dat zijn stem het niet meer zou aankunnen. Op Pinkpop in 2016 had hij duidelijk niet zijn beste avond. Aan de andere kant kun je moeilijk verwachten dat een bejaarde McCartney hetzelfde klinkt als in zijn Beatles- of Wingsperiode 50 jaar geleden. Er zijn inmiddels 8 jaar sinds Pinkpop voorbij, en toch staat McCartney nog altijd op het podium. Met zijn ‘Got Back’ tour, waarmee hij na de coronapandemie weer terug op het podium ging, stond hij deze laatste avond in de O2 Arena in Londen. Het zou een bijzondere avond worden.
Om maar meteen duidelijkheid te geven over de stem van McCartney anno 2024: in tegenstelling tot Pinkpop klonk hij weer beter. Bij opener ‘A Hard Days Night’ leek hij even op stoom te moeten komen, maar dat werd mede gemaskeerd door de bijzang van zijn drummer Abe Laboriel Jr. Daarna was er eigenlijk maar één nummer waarbij zijn stem het moeilijk had: het volgezongen ‘Maybe I’m Amazed’. Daar tegenover stond dat de Wingsrocker ‘Jet’ bijvoorbeeld anno 2024 prima uit de verf kwam.
Ook een veelgehoorde kritiek op de concerten van McCartney is dat er veel herhaling in zit en in 22 jaar hetzelfde is gebleven. Natuurlijk speelt hij al 22 jaar bijvoorbeeld ‘Something’ als eerbetoon aan George Harrison op een ukelele, speelt hij als eerbetoon aan John Lennon het breekbare ‘Here Today’, en kunnen Beatlesklassiekers als ‘Blackbird’, ‘Let It Be’, ‘Hey Jude’ en de vuurwerkshow bij ‘Live & Let Die’ niet ontbreken. Maar laten we eerlijk zijn; het zou zonder deze nummers net zo’n gemis zijn als wanneer The Rolling Stones geen ‘(I Can’t Get No) Satisfaction’ zouden spelen. Overigens kwam er met een gastoptreden van Ronnie Wood deze avond nog een Stone bij McCartney op het podium.
Maar er waren tijdens deze tour, en vooral deze avond, zeker wel veranderingen en verrassingen aan zijn stem. Om te beginnen alleen al met het feit dat er nu drie echte blazers op het podium staan. Waardoor ‘Got To Get You Into My Life’ of ‘Letting Go’ nu beter klinken dan wanneer het uit een keyboard komt.
Misschien wel de meest bijzondere toevoeging aan de setlist is het meest recente Beatles-nummer ‘Now & Then’ dat vorig jaar het levenslicht zag. Het sluit naadloos aan op het Lennon-eerbetoon ‘Here Today’, en juist hier past de oudere stem van McCartney perfect. Het zorgde voor een emotioneel moment in de show. Net als het virtuele duet in ‘I’ve Got A Feeling’ tussen McCartney van nu en John Lennon uit 1969. Zo gebracht alsof het net leek of Lennon zelf weer terug was en live meezong.
Het was de laatste avond van tournee, en McCartney had een aantal verrassingen in petto. Een historisch moment bij ‘Get Back’, naast het gastoptreden van Ronnie Wood, was dat we de primeur kregen dat hij na 60 jaar weer op zijn verloren Hofner-bas speelde die begin dit jaar weer was terug gevonden. Voor Beatles-fans een bijzonder moment; McCartney op de bas waarmee het ruim 60 jaar geleden allemaal begon. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam er ook nog eens een halve Beatles-reünie met de komst van Ringo Starr op het podium, die meedrumde op de reprise van ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ en ‘Helter Skelter’.
Ook een doodgelopen gezegde is dat ieder optreden van McCartney ‘weleens de laatste keer kan zijn’. Natuurlijk; hij is 82 en op leeftijd. Toch was het enthousiasme er niet minder om toen hij aan het einde van de avond zei: ‘See you next time!’ Waarom zou hij ook stoppen? Wie had in 1963 kunnen bedenken dat hij in 2024 (zelfs samen met Ringo Starr) nog ruim twee en een half uur op een podium zou staan. Nee, zijn stem is niet meer hetzelfde als in de jaren ‘60, maar ten opzichte van 2016 wel weer verbeterd. Maar dat zou geen motivatie moeten zijn om niet naar een concert van hem te gaan. Het is alleen al voor de historie dat hij in 2024 nog live te zien en te horen is. Alsof je een klassiek concert van een klassieke componist nog live kunt meemaken, en dat is een zeldzaamheid. Alleen al om die reden is het toch weer aan te raden om naar hem toe te gaan als hij in 2025 weer naar Nederland zou komen.