Maverick Smith’s ‘Christmas’-ep is het eerste Kerstalbum van dit jaar en arriveert als een rebels geschenk, waarbij traditionele Kerstmuziek wordt doorbroken met ruwe rockenergie. Nummers als ‘Coal for Christmas’ tonen de band’s vermogen om Kerstmuziekstereotypen af te breken terwijl de Kerstgedachte behouden blijft. Onder leiding van Sean Boynes toont Maverick Smith zich samen met Dan Bozek (bas) en Jim Courtney (drums) in een uitzonderlijke samenwerkingsgeest. De ep bevat een indrukwekkende bezetting van sessiemuzikanten, waaronder Paul Santo (Aerosmith, Eric Clapton, Kid Rock, David Gilmour, Ringo Starr, Ozzy Osbourne), Dallas Dwight (L.A. Maybe, Duff McKagan, Sebastian Bach), zangeres Caitlin Anselmo (Carousel Rogues) en het Dreams Strings Orchestra.
De opener ‘Coal for Christmas’ is een sfeervolle Kerstballad waarin de stem van Anselmo thema’s van teleurstelling, spijt en de emotionele complexiteit rond de feestdagen onderzoekt. Waar Kerstmis traditioneel wordt geassocieerd met warmte, vreugde en overvloed, biedt het nummer een contrasterende blik. Het concept van ‘Coal for Christmas’ symboliseert straf of een gebrek aan cadeaus en wordt gebruikt als metafoor voor emotionele leegte en onafgemaakte zaken. Het suggereert dat de leegte van Kerstmis voortkomt uit eigen fouten (“Maybe we’ve been bad, maybe now it’s true”). De beeldspraak van het verbranden van kolen in het vuur symboliseert een destructieve manier om met pijn of teleurstelling om te gaan, alsof men de pijn omarmt en er iets tastbaars van maakt. ‘Coal for Christmas’ verkent de duistere onderstromen van Kerstmis. Het zet traditionele Kerstbeelden op hun kop door cadeaus en vreugde te vervangen door spijt, leugens en emotionele pijn. Dit nummer lijkt een oproep tot reflectie over de betekenis van de feestdagen en hoe persoonlijke bagage die ervaring kan beïnvloeden. Het refrein is pakkend en benadrukt de emotionele kern van het nummer met de herhaling van “It’s Coal for Christmas again this year.”
‘Kid at Christmas’ daarentegen is een steviger poppunknummer. Een single die draait om nostalgie en het contrast tussen de kinderlijke en volwassen ervaring van Kerstmis. De kernboodschap is dat, hoewel de manier waarop we Kerst ervaren verandert naarmate we ouder worden, de magie en vreugde ervan tijdloos blijven. Teksten als “cocoa out” en “laughter fills the air” creëren een sfeer van gezelligheid en saamhorigheid. Het verschil tussen de kinderlijke en volwassen beleving wordt in het refrein duidelijk gemaakt. De herinnering aan de eenvoud en oprechtheid van het kinderlijke perspectief contrasteert met de reflectie van volwassenheid. Kerst staat symbool voor liefde, hoop en magie, die in alle levensfasen blijven voortleven, en dat is wat het nummer duidelijk maakt. De tekst roept een gevoel van warmte, nostalgie en hoop op. Het verlangen naar de eenvoud en onschuld van vroeger wordt genuanceerd door de erkenning dat de kern van Kerstmis – liefde en vreugde – nog steeds intact blijft. ‘Kid at Christmas’ is sfeervol, eenvoudig maar doeltreffend; een manier om de essentie van Kerstmis samen te vatten. De combinatie van nostalgie en hoop maakt het een nummer dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. Een echte radio-Kersthit.
Nog sterker wordt het met hun herwerkte versie van ‘Jingle Bells’. Maverick Smith transformeert het klassieke nummer in een krachtige, met strijkers doordrenkte hymne die tegelijkertijd nostalgisch en revolutionair aanvoelt. Deze versie is wellicht de meest interessante nieuwe interpretatie van de Kerstklassieker en is voor de komende jaren een aanrader voor de radio. Oké, alleen rond de Kerst dan, maar aangezien de meeste ‘nieuwe’ Kerstnummers vaak niet langer dan twee weken radiotijd halen omdat luisteraars toch de oude klassiekers willen blijven horen, is deze versie er een die velen zouden kunnen omarmen als een stevigere variant van de traditional. En omdat dit nummer het dichtst ligt bij het oorspronkelijke repertoire van Maverick Smith (tip: luister naar het album *With Friends & Imperfections*), is het wellicht ook het nummer dat het beste uit de verf komt. En dat terwijl de eerdere nummers ook gewoon sterk zijn. Goed geproduceerd en tekstueel krachtig. Als een Kerst-ep de doorbraak kan zijn van een band, dan zal de rest van hun muziek zeker interessant zijn. Ik zal niets verklappen, ik luister nog even verder. (8/10) (Sean Boynes)