Met haar nieuwe album ‘Solo’ zet Louane een besliste stap richting de moderne, commerciële pop. De zangeres, die we leerden kennen via The Voice en haar rol in The Bélier Family, kiest ditmaal voor een volledig andere koers dan haar eerdere werk. Onder de vakkundige productie van Tristan Salvati, bekend van zijn werk met internationale sterren als Dua Lipa en Angèle, presenteert ze een collectie van veertien strak geproduceerde poptracks.
Het nummer ‘La Pluie’ zet direct de toon voor het album: aanstekelijke beats en een productie die moeiteloos aansluit bij de huidige internationale popscene. Het is een nummer dat zich nestelt in je hoofd en daar voorlopig niet meer weggaat , een echte oorwurm – precies zoals de bedoeling lijkt te zijn. De productie is glashelder en modern, met synthesizers en beats die perfect passen in het hedendaagse radiolandschap.
Een van de hoogtepunten van het album is de samenwerking met P3GASE op ‘Soleil’. Hier horen we heel even die karakteristieke, ijle stem terug die Louane zo bijzonder maakte tijdens haar doorbraak. Het is een zeldzaam moment van herkenning voor fans van haar vroegere werk, al is de muzikale context compleet anders. De chemie tussen de twee artiesten, die al sinds een tournee in 2008 samenwerken, is nog steeds voelbaar.
Waar het album in uitblinkt is zijn toegankelijkheid. Dit is muziek die perfect werkt als soundtrack voor een lange autorit of een zorgeloze zomerdag. De nummers zijn professioneel in elkaar gezet en laten zien dat Louane precies weet wat ze wil: aansluiting vinden bij de internationale popscene. Tegelijkertijd is dat ook waar de schoen wringt. Wie hoopte op de emotionele diepgang van bijvoorbeeld haar duet ‘Derrière le Brouillard’ met Grand Corps Malade, komt bedrogen uit.
Het album is vakkundig gemaakt en zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar een breed publiek. De vraag is alleen of dit de juiste artistieke keuze is voor een zangeres die heeft bewezen zoveel meer in huis te hebben. Haar stem, die zo prachtig tot zijn recht kwam in nummers als ‘Je Vole’, wordt nu vooral ingezet als instrument in een grotere productie, in plaats van als het kloppende hart van haar muziek.
‘Solo’ is een prima pop-album dat precies doet wat het moet doen: vermaken en meenemen in een wereld van aanstekelijke melodieën en moderne producties. Maar voor een artiest met Louane’s potentieel voelt dit als een veilige keuze. Het is te hopen dat ze op haar volgende album durft te kiezen voor een richting die haar unieke stemgeluid meer recht doet. De productie is strak, de songs zijn catchy, maar we missen de authenticiteit en emotionele diepgang die Louane zo bijzonder maken. Een vermakelijk album dat echter niet het volle potentieel van deze getalenteerde artiest benut. (Jan Vranken) (7/10) (Island Def Jam)