Een volle, maar niet uitverkochte Hertog Jan Zaal in het Muziekgebouw Eindhoven vormde gisteravond het decor voor een bijzondere uitvoering van John Williams’ iconische Star Wars Suite. Het Internationale Symfonieorkest van Lviv bracht samen met het gerenommeerde Oekraïense koor ‘Dumka’ onder leiding van de Nederlandse dirigent Raymond Janssen een avondvullend programma met filmmuziek.
De bescheiden bezetting van het orkest – met slechts vier contrabassen en zes celli – bleek gedurende de avond zowel een voordeel als een nadeel. Hoewel de aanwezigheid van een pianist en drie slagwerkers, kenmerkend voor een middelgroot symfonieorkest, voor extra klankkleur zorgde, werd het lage register regelmatig overstemd. Dit deed vooral afbreuk aan de imposante Star Wars Suite na de pauze.
Het eerste deel van het concert bood een gevarieerd menu van filmklassiekers, waarbij de keuze soms te veel leunde op populair repertoire. Een aangename verrassing vormde de uitvoering van ‘Taras Bulba’ van Mykola Lysenko – een werk dat in het licht van de huidige situatie in Oekraïne extra betekenis kreeg. Het verhaal van de Kozak die wordt verraden door zijn zoon weerspiegelde, wellicht onbedoeld, de hedendaagse realiteit van het land.
De bekende thema’s uit ‘Jaws’ en ‘Schindler’s List’ volgden, waarbij vooral in het eerste stuk de beperkte orkestbezetting merkbaar was. Concertmeester Eugen Kruk, die vorig jaar nog indruk maakte tijdens Orff’s ‘Carmina Burana’ in Arnhem, leverde een degelijke maar niet bijzondere vertolking van Itzhak Perlman’s beroemde vioolsolo uit Schindler’s List. De Harry Potter Suite wist het publiek, ondanks zijn voorspelbaarheid, duidelijk te boeien.
Na de pauze volgde de volledige uitvoering van de Star Wars Suite. Het is veelzeggend dat dit programma sinds 2018 regelmatig volle zalen trekt. Williams’ talent om voor elke film een eigen muzikale stem te creëren – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de meer uniforme aanpak van componist Hans Zimmer – kwam helder naar voren. Hoogtepunten als ‘Princess Leia’s Theme’ en ‘Luke & Leia’ hielden de zaal in ademloze stilte.
De uitvoering van ‘The Cantina Band’ uit ‘A New Hope’ vormde een omstreden slot, waarbij het orkest en koor zich lieten verleiden tot een wat al te populistische aanpak. Compleet met meeklappend publiek en een orkestlid dat zich aan een vreemde, Donald Trump – ‘YMCA’-achtige dans waagde, deed dit nummer meer denken aan een André Rieu-show dan aan een symfonisch concert.
Ondanks deze kleine uitglijders was het eerste deel van de avond verrassend sterker dan het hoofdprogramma. Het enthousiaste publiek beloonde de Oekraïense musici met een minutenlange staande ovatie. Een serieuzere selectie filmmuziek zou het niveau van een volgende editie kunnen verhogen, maar dat deed weinig af aan een overwegend geslaagde avond.
Het concert onderstreepte de missie van Raymond Janssen’s Cadenza European Art Productions om de rijke Oost-Europese muzikale traditie naar het Westen te brengen. Met het honderdjarige Dumka-koor en het vakkundige orkest uit Lviv werd duidelijk dat deze traditie springlevend is. Slava Ukraini!