Dag drie van ADE stond in het teken van conferenties en technische demonstraties. Tijdens het Amsterdam Dance Event kwam de wereld van elektronische dansmuziek bijeen om te netwerken, kennis te delen en het leven te vieren. We brengen dagelijks verslag uit van meerdere toffe en interessante evenementen in de Randstad.
FEMME HOUSE and Her Dancefloor Present: Beyond Performative Action: Tangible Steps Toward Equity in Dance Music
Bovenaan het W Hotel begon de conferentie van Femme House, een organisatie die aandacht vroeg voor de positie van vrouwen en genderbrede artiesten. Het panel bestond uit invloedrijke mensen uit de industrie, waaronder Megan Venzin, LP Giobbi van Femme House en Andy George van het Lost Village festival. Samen bespraken ze de ongelijkheid in de entertainmentsector en hoe je hier als individu het beste mee om kunt gaan.
“Het is belangrijk om een behulpzame community te hebben als je echt wilt doorbreken in de entertainmentsector,” vertelde Megan oprecht. “Het is nog steeds erg lastig om geboekt te worden als een muziekstijl alleen maar mannelijke DJ’s of promotors erkent. We moeten elkaar vinden, inhuren en ervaring en reputatie gunnen,” reageerde DJ Honeyluv daarop.
De vragen van het publiek waren inhoudelijk en serieus, met onderwerpen als discriminatie, cultuurdiefstal en gaslighting. “Hoe kunnen wij als publiek meer doen?”, vroeg een bezorgde bezoeker. “Zeg tegen promotors dat je meer diversiteit op je festival wilt,” reageerde LP Giobbi gevat. “En zorg ervoor dat je het werk van de artiesten deelt en beluistert. In onze industrie kijken ze veel naar cijfers”, voegde panelhost Emily Bass toe aan het antwoord.
Na een bevlogen talk was er gelukkig ook tijd voor wat ontspanning. De zaal maakte plaats voor een netwerkborrel waar nog veelvuldig adviezen en dansjes werden uitgewisseld. De impact van zulke evenementen bleek enorm toen we de bezoekers naar hun ervaringen vroegen. “De ongelijkheid in de muziekindustrie moet echt uitgelicht en aangepakt worden”, vertelde een bevlogen bezoeker, zelf ook DJ, na afloop tegen ons.
Dolby ATMOS House – New Order – Listening Session
Dolby staat bekend om hun toffe ADE-ervaringen. Dit jaar brachten ze een scala aan spatial audio-ervaringen in het Tobacco Theater in Amsterdam. Hier was ook de albumpresentatie van de Britse band New Order. Er werd eerst naar muziek geluisterd, waarna de band een kort interview gaf.
De synthpopklanken van New Order zweefden door de zaal alsof de band in realtime om je heen stond. De gitaar klonk in de rechter achterhoek, de drummer links en de zanger recht voor het publiek. Wie niet in het midden van de zaal zat, hoorde het element dat dichterbij was sterker dan de anderen. Pas toen de futuristische elementen, drumcomputers en synthesizers in de muziek van New Order doorklonken, kwam hun geluid volledig tot zijn recht in de ruimtelijke ervaring.
Toch voelde het geheel nog wat voorzichtig; buiten de plaatsing van de verschillende elementen werd er geen toegevoegde laag gecreëerd door het ruimtelijk maken van de muziek. Dat was jammer, want er zijn artiesten die de ruimte echt onderdeel maken van hun muzikale ervaring. Zeker met het gestandaardiseerde ATMOS-systeem van Dolby zou dit eenvoudiger moeten zijn.
Desondanks liet de installatie van Dolby een zeer positieve indruk achter. Vooral bij de akoestische onderdelen van het nummer ‘Elegia’ kwam het ruimtelijke aspect echt tot zijn recht. Een cymbal die door de ruimte reisde, pianospel dat bij elke noot van speaker wisselde — het voelde haast cinematisch. Bij “The Perfect Kiss” werkten de drums en synthesizers ook uitstekend samen.
In het interviewgedeelte gaf Stephen Morris aan dat New Order zoekende was in hun manier van muziek maken. “Sommige nummers klonken anders toen we ze ruimtelijk maakten,” zei de muzikant. “Het is lastig, want vroeger was je gebonden aan de apparatuur die je kon aanschaffen. Nu kan iedereen alles maken. Muziek wordt daardoor heel generiek en banaal.”
Dolby organiseerde tevens producersessies voor Atmos, zodat aanwezigen daadwerkelijk hun muziek ruimtelijk konden ervaren. Dit was een zorgvuldig proces, maar de engineers hielpen elke muzikant op weg. Zo maakte Dolby ATMOS dit jaar opnieuw een flinke indruk op ADE.
Paharas Musica
In de luxe bar van het Victoria Hotel klonken heerlijke discogeluiden toen Paharas Musica van start ging. De line-up bestond uit internationaal materiaal, met DJ’s uit Italië, Engeland en zelfs Dario D’attis uit Tsjechië. Dit was de eerste keer dat het Balearische label naar ADE kwam.
“Labeleigenaar Ridney heeft vroeger op Ibiza gedraaid en is in Spanje zijn eigen label gestart”, vertelde DJ Flambé. “Het is geweldig om hier in Amsterdam onderdeel van de housecultuur te kunnen zijn.” Ridney sloot als DJ zelf af met een heerlijke Nu-Disco set, wat op groot applaus van het publiek kon rekenen. “Een geweldige ervaring hier in Amsterdam”, aldus mensen van het label.
The Social Hub Amsterdam
DJ magazines zijn altijd sterk vertegenwoordigd op ADE, en dit jaar was geen uitzondering. Naast hun openingsfestival gaf een groot DJ magazine een aparte ADE showcase met grote en kleinere namen uit de industrie. Vandaag stond er één doel op het programma: beuken!
In The Social Hub Amsterdam vond het vorig jaar een fijne partner, dus ook dit jaar werd het restaurantgedeelte omgetoverd tot een dansbunker. Met namen als Anna Tur, Ares Carter en Hozho opende het festival sterk, waardoor het al vroeg druk was. Toen duidelijk werd dat Dhuna de plaats van AJ Christou innam, werd het serieus duidelijk dat Mixmag een sterke avond neerzette.
De technobeats vlogen in rap tempo om de oren en het werd zo vol dat er enkel nog gedanst kon worden. De Franse DJ Space92 wist de energie in de zaal nog verder op te voeren, bezoekers gooiden hun vuisten in de lucht. Er moest gebeukt worden.
Net toen het feest zijn hoogtepunt leek te bereiken, verscheen de laatste DJ: Paul van Dyk. In 2016 ging het bijna dodelijk mis tijdens een optreden, maar gelukkig stond hij hier volledig uitgerust te draaien. Digitale pianokeyboards, effectmachines — sfeergeluiden liet hij aan niemand anders over. Nadat de laatste track was gespeeld, stak de DJ verontschuldigend zijn handen in de lucht; hij had zelf graag nog even door willen gaan. Met een sterke lineup stond er weer opnieuw een prachtig ADE-feest op de kaart.
iCulture ADE
De mannen van iCulture namen het stokje van Paharas Musica over, en net als in 2023 organiseerden ze een groots feest in de bescheiden bar van het Victoria Hotel. Met Bongo Ben als live percussionist en Oded Nir op basgitaar waren alle ingrediënten voor een succesvolle avond aanwezig.
Na goede sets van Cafe432 en Sebb Junior betrad de eerste mystery guest het podium. De populaire Britse DJ Lowsteppa kwam langs om Amsterdam te trakteren op heerlijke housebeats. De Defected-artiest bracht de typische Ibiza-stijl naar de bar, iets wat het publiek met enorm gejuich ontving, terwijl omstanders buiten zich van niets bewust waren.
Het hoogtepunt van de avond was de samenwerking tussen Lowsteppa en Steve Taylor van iCulture, de laatste DJ van de avond. Als verrassing kwam houselegende Todd Terry langs en trad uiteindelijk zelfs als MC voor het duo op. Zo werd een eenvoudige avond in een hotelbar een van de meest memorabele momenten van de ADE-week.
Foto’s (c) Tyron Rosheuvel