Dag twee van het ADE festival, goed voor culturele verdieping en DJ’s uit het buitenland. Tijdens het Amsterdam Dance Event kwam de wereld van elektronische dansmuziek samen om te netwerken, kennis te delen en het leven te vieren. Enkele dagen van meerdere toffe en interessante evenementen in de Randstad.
20 Years of Tomorrowland Expo
Wie ooit op het Tomorrowland-festival is geweest, weet hoe belangrijk sfeer en decoratie zijn voor het totaalplaatje. Het 20-jarig jubileum van het festival werd dit jaar groots gevierd met een expositie die de verhaallijn van Tomorrowland aan de hand van belangrijke gebeurtenissen uiteenzet. De expo was dus ook interessant voor mensen die het festival nog nooit hadden bezocht.
Zonder alles te verklappen, zat het typische Tomorrowland ‘kan het nog indrukwekkender?’-DNA door de hele expositie verweven. Elk hoofdpodium had een eigen uitgangspunt, en het festival had zelfs kledingstukken en decoraties van eerdere edities in de expositie geplaatst. Het was bijzonder indrukwekkend om te zien hoe de beleving van zulke grote evenementen werd versterkt door de conceptuele uitwerking achter het festival. Tomorrowland is zonder twijfel het meest doordachte commerciële festival ter wereld, en dat kwam tijdens deze expo in de Rode Hoed duidelijk naar voren.
Eva. Hate Me. Love Me
In de steriele expohal van de Melkweg bevond zich bijna niets, enkel de foto’s van Eva Meylink. Met deze expositie vertelde ze het verhaal van de 22-jarige (andere) Eva uit Rotterdam. Dit verhaal was nauw verbonden met gabbermuziek, want de hardcorescène was wat Eva met haar vrienden verbond. Tegelijkertijd vond in het DeLaMar theater, schuin tegenover de exporuimte, de voorstelling ‘Gabbers Waren We’ plaats. Eva prijkt samen met een vriend op de poster van de voorstelling. Dat moet voor beide Eva’s een unieke, surrealistische situatie zijn geweest.
Een toevallige bezoekster gaf aanvullende uitleg waar mogelijk. “Ze heeft Eva vijf jaar intensief gevolgd”, vertelde de blondine. In de tentoongestelde foto’s zag je Eva groeien en langzaam meer zelfvertrouwen krijgen. “Niemand geeft hier om hoe je eruitziet. Je accepteert elkaar gewoon”, zei de 22-jarige Eva, die voor deze serie werd gevolgd. Opvallend was dat veel foto’s als portret zijn geschoten, maar Eva en haar lichaamstaal gaven desgewenst veel meer prijs.
De grootste foto uit de expositie toonde de blonde Eva zittend op een handdoek in het gras, in een soort fluorescerende dansoutfit met Nike Air Max-schoenen, terwijl ze een sigaret rookte. Het beeld was typerend, haast als een fotoshoot, en toch voelden weinig van de foto’s in de expo geënsceneerd aan. Het vertelde een verhaal van een jonge vrouw die van zelfhaat naar zelfliefde groeide. Een uniek verhaal in de Nederlandse samenleving.
Vic’s Bar hosted by Todd Terry
In de jaren ‘90 gaf Todd Terry een ‘New York’-sausje aan de Chicago House van Frankie Knuckles. De combinatie van disco en hiphop met vroege house werd een blauwdruk voor veel van de housemuziek die we tegenwoordig kennen. Terry is een icoon met een indrukwekkende staat van dienst en een graag geziene gast op het Amsterdam Dance Event.
Samen met de Nederlandse DJ Mike Scot en andere artiesten verscheen de house pionier heel casual in de luxueuze bar van het Victoria Hotel, Vic’s Bar. Voor een select publiek draaide Todd Terry precies waar hij om bekend staat: de ‘New York House Sound’. Na afloop van zijn set nam Mike Scot het met succes over, terwijl Terry ruimschoots de tijd nam om met aanwezige fans te verbinden. Een prachtig, maar typisch ‘je moet het maar net weten’-moment op ADE.
ZWART GOUD: INSTORES
Het knusse keldertje op de Geldersekade had bij aankomst al buiten op straat publiek zitten. Speciaal voor ADE had de vinylspeciaalzaak instore DJ’s uitgenodigd die natuurlijk uitsluitend met vinyl draaiden. Terwijl de DJ’s de avond inluidden, liep de zaak vol met vooral veel bekenden die elkaar hartelijk begroetten.
Onder het genot van vers gebrande koffie en verfrissende drankjes luisterden bezoekers naar een vinylplaat op een van de twee platenspelers, terwijl achterin de zaak de DJ’s een stevige selectie house draaiden. Het voelde al snel alsof we in de huiskamer van een bekende stonden, en binnen no-time danste iedereen de hele avond schouder aan schouder. Zwart Goud bleek daarmee tijdens ADE een lokaal geheim dat goud waard was.
The Loft Presents: EZ, Trippy Tina, SAIDAH en Yung Singh
Hoog in de lucht van Amsterdam danste een select groepje ravers in The Loft van de A’DAM Toren de nacht door. Twee DJ’s uit Londen, Yung Singh en DJ EZ, waren speciaal overgevlogen om ADE te vieren. Dit was bijzonder, want beide DJ’s zijn zelden in Nederland te vinden. Dit wist het publiek, dat al vroeg in de zaal verscheen om een goed plekje te bemachtigen.
De avond begon met de Nederlandse DJ Trippy Tins op de vloer met dansbare EDM en SAIDAH op de bovenste verdieping, die voor opzwepende Afro-klanken koos. Deze combinatie bood voor ieder wat wils, en de eerste twee uur van de avond werd er volop gedanst terwijl beide zalen volstroomden.
Toen Yung Singh vervolgens achter de draaitafels verscheen, veranderde de energie in de benedenzaal. De Punjabi uit Londen begon met Electro House om aan te sluiten bij de vorige DJ, maar voelde dat zijn publiek om meer vroeg. Toen hij overstapte naar Bassline en deze mixte met nummers uit India, reageerde de zaal uitzinnig. Bezoekers hesen elkaar op schouders de lucht in en dansten op de Bollywoodklanken van Singh.
Tijdens deze explosie van energie nam de meesterlijke DJ EZ het roer over, en kwam deze met gestrekt been de zaal in. De koning van UK Garage draaide moeiteloos hit na hit, terwijl hij nonchalant verschillende technische trucjes liet zien. Anderhalf uur lang ontplofte de zaal, waarbij zelfs de andere DJ’s rondsprongen van verbazing. Met een brede grijns aanschouwde de Londenaar de ravage die hij veroorzaakte. “Amsterdam has been killed with a gunfinger.”
Foto’s (c) Tyron Rosheuvel