Tijdens het Amsterdam Dance Event kwam de wereld van elektronische dansmuziek samen om te netwerken, kennis te delen en het leven te vieren. Dagelijks brengen we verslag uit van meerdere toffe en interessante evenementen in de Randstad. Vandaag stond de eerste dag op het programma: het begin van ADE.
Technics x Amsterdam Audio Collective – VINYL WORKSHOP met DJ DNS & DJ Welly Well
In de bunkerachtige zaal van Lynk&Co, genaamd ‘The Synth Box’, namen zo’n tachtig studenten plaats bij twee draaitafels. Vinylspecialisten en DJ’s Welly Well & DNS gaven als onderdeel van ADE Labs uitleg over het juiste gebruik van zowel analoog als digitaal mixen van vinyl. Tussen de informatieve stukken door gaven beide DJ’s ook indrukwekkende livedemo’s.
De workshop behandelde zowel basisvragen zoals ‘wat is een break?’ en ‘hoe sorteer je platen het beste?’, maar werd snel erg technisch. De DJ’s demonstreerden bijvoorbeeld de kunst van het plaatsen van een sticker op de plaat om het inmixpunt te markeren en benadrukten het belang van een stabiele ondergrond voor de stabiliteit van je draaitafels. “En neem je eigen naalden mee,” adviseerde DNS met een glimlach.
Het tweede deel richtte zich op nieuwe technieken en toonde hoe een DJ met Serato toch een vinylachtig gevoel kan ervaren. De DJ’s demonstreerden zelfs een scanapparaat waarmee de plaat kon worden afgespeeld zonder toonarm. Als afsluiter van de workshop mochten de aanwezigen dicht bij de booth staan om verschillende mixtechnieken van dichtbij te bestuderen. Onder het toeziend oog van het publiek liet DNS een knap staaltje scratch- en mixwerk zien, wat op luid applaus kon rekenen.
Speciaal voor Zwarte Liefde draaide doorgewinterde allround DJ Chuckie een inspirerende set. Ter plaatse bleek echter dat de DJ een groot hart voor vinyl heeft, en Technics nodigde hem uit om hierover te vertellen. Zo veranderde de showcase onverwacht in een masterclass, waarin de Nederlandse DJ dieper inging op zijn obscure liefde voor vinyl. “Ik heb zeker tienduizend platen die ik niet weg wilde doen,” biechtte Chuckie op toen hij aangaf zich bij Zwarte Liefde te hebben aangesloten.Tijdens de showcase kregen de aanwezigen ook een primeur te horen. Chuckie had speciaal voor ADE een nieuwe remix als testdruk op vinyl meegenomen. Met een brede glimlach mixte de DJ de plaat in en gaf aan dat ‘men deze plaat wel kent’. Het bleek een typische Chuckie-remix van ‘Boggling Queen’ door Simple Simon & Sister Smurf. De producer legde uit hoe hij de rechten voor de plaat had kunnen kopen en zo de eigenzinnige remix mocht maken. Hij benadrukte daarbij het belang van het benaderen van de originele artiesten wanneer je aan zo’n remix begint.
Aan de noordkant van Amsterdam vond een speciale demonstratie plaats. L-Acoustics, verantwoordelijk voor de technologie achter ruimtelijke muziekinstallaties, en Polygon Productions gaven in club ‘The Other Side’ een conferentie over de toekomst van ruimtelijke audio. In drie onderdelen werden de aanwezigen verrast met nieuwe inzichten in de toekomst van muziekbeleving.De conferentie begon met een tijdlijn van muzikale ontwikkeling: van mono naar stereo, via binaural, tot de huidige staat van ruimtelijke audio. Met ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen als voorbeeld gaven de bedrijven een demonstratie van hoe het nummer ruimtelijk kon worden ervaren. Het resultaat verblufte de aanwezigen, die het gevoel kregen dat zanger Freddie Mercury echt in de kamer aanwezig was. Dankzij een installatie van 21 speakers bewoog de muziek door de ruimte en kwam het tot leven.
Na een technische uitleg en een filosofische discussie over de toekomst van muziek zorgden de vragen van bezoekers voor nog meer duidelijkheid. Waar Dolby zich vooral richt op gestandaardiseerde situaties, focust Polygon zich juist op unieke ervaringen. De engineers gaven een voorbeeld van een situatie waarin muziek vanuit drie lagen in een toren op je afkomt. “Dat is met standaardsoftware simpelweg niet mogelijk,” vertelden ze trots.
Gedurende de presentatie werden minimaal zes ruimtelijke demo’s afgespeeld, variërend van ambient house tot basrijke popmuziek. Allemaal kwamen ze op hun eigen manier beter tot hun recht in de ruimte. Toen de laatste demo vervolgens melodieën opsplitste naar verschillende plekken in de ruimte, kreeg je als luisteraar echt het gevoel dat er een band om je heen stond. “Hou deze technologie goed in de gaten,” drukte een van de geluidsexperts ons achteraf op het hart. “Dit is de toekomst van muziekbeleving.”
Na haar succes op Tomorrowland, de signing bij het label van Martin Garrix, en eerdere edities van ADE, kreeg de Alkmaarse Merow dit jaar haar eerste eigen event. In de gezellige Chin Chin Club was het vanaf de eerste minuut al druk, met een flinke rij voor de deur. De avond werd geopend door een reeks talentvolle DJ’s. Het duo Mune trapte af met een set vol techno-invloeden, terwijl de Zuid-Koreaanse KDH juist koos voor een mix van EDM en Bass HouseBass House was ook het thema van de avond, en Moksi, de rammer uit Venlo en labelgenoot op STMPD Records, wist binnen een halfuur de Chin Chin Club volledig op zijn kop te zetten. Toen daarna alle lichten in de club doofden en de intro van Merow klonk, maakte de gastvrouw van de avond haar opwachting. Onder luid gejuich van de fans pompte ze de ene na de andere knaller door de zaal, inclusief nummers van haar nieuwe EP “Bass Related”. Met een brede glimlach sloot de talentvolle DJ haar set af en maakte ze plaats voor een knallend slot van de avond
Terwijl Merow in de zaal de avond vierde met vrienden en fans, zorgden DJ’s Habstrakt, Hato en legende Laidback Luke voor een waardige afsluiter van MEROW & Friends. Merow wist op de eerste dag van ADE een indrukwekkend eerste evenement neer te zetten.
De naam ‘Oi!’ laat het hart van menig UK-fan sneller kloppen. Voor hun 20-jarige jubileum kwam het team weer bij elkaar in de Paradiso. Al voordat het feest begon, stond er een enorme rij voor de deur. En met goede reden, want het Londense duo Skream & Benga was tijdelijk terug. In 2010 braken ze de Paradiso af om kort daarna uit elkaar te gaan. Deze avond was voor velen dus pure nostalgie.Geheel onverwacht opende Brutuzz in de kelder van de Paradiso, wat direct vragen opriep over de grootte van het evenement. Terwijl de Oi!-oudgediende de kelder verdienstelijk opzweepte, werd in de bovenzaal stiekem alles klaargemaakt voor chaos. Eenmaal boven stond DJ Gomes, oprichter en drijvende kracht achter Oi!, klaar om de grote zaal in vuur en vlam te zetten. Met meerdere typerende classics wist de DJ twintig jaar later nog steeds kwaliteit te leveren.
Toen het dan eindelijk tijd was voor het hoofdprogramma, Skream en Benga, die back-to-back draaiden, ging het dak er ook écht af. Anderhalf uur vol belachelijke beatcuts, moshpits en zangkoren brachten onmiddellijk het intense gevoel van 2010 terug. Zowel mannen als vrouwen leefden zich compleet uit in de grote zaal van Paradiso. Benga vloog Skream zelfs om de nek na een bijzonder intense mix, het duo genoot zichtbaar alsof ze nooit uit elkaar waren geweest. Onder luid applaus van alle aanwezigen kondigden de twee Croydonians hun laatste plaat in Amsterdam aan.
De avond werd vervolgd met Neffa-T, die een techno-achtige set draaide, en Moroman, die geheel in de stijl van het eerdere duo nog meer vuur aan de avond toevoegde. Hij voelde perfect aan dat het publiek behoefte had aan keiharde dubstep en bassline en gaf ze precies wat ze wilden. Tot in de vroege uurtjes van de ochtend ging minstens een halve zaal nog volledig uit haar dak. We kunnen dan ook wel stellen dat de formule van Oi! al twee decennia ongeslagen is gebleven.
Dit was dag één van het Amsterdam Dance Event. Morgen vind je op Maxazine dag twee van ons vijfdaagse verslag!