Afgelopen zaterdag was het smullen geblazen voor de liefhebbers van neo-soul, R&B, hiphop en UK jazz in het PAARD. Het Haagse festival Supafly vulde het hele gebouw met liefhebbers van deze groovy muzieksoorten. In de hal van het PAARD draaiden de dj’s van Mulatu Listeningbar hun obscure jazzy plaatjes, nipten de bezoekers aan heerlijke drankjes of aten een lekker hapje van de huistoko. Ondertussen werd in de grote zaal Bongeziwe Mabandla uitgeroepen tot publiekslieveling en zong iedereen uit volle borst mee met zijn African Soul nummers uit Zuid-Afrika.
Afro-folk artiest Mabandla bracht ook deze avond zijn traditionele Xhosa folk met elektronische muziek en andere moderne invloeden ten gehore. Met inmiddels vier uitgebrachte albums, waarvan ‘amaXesha’ de meest recente is, heeft de sympathieke artiest reeds een trouwe schare fans opgebouwd. Vanaf de eerste tonen was iedereen onder de indruk van zijn stemgeluid, door sommigen vergeleken met die van Bon Iver. Maar Mabandla kreeg ook de menigte al snel aan het dansen en fungeerde tevens als koordirigent voor zijn meezingende fans.
Afrikaanse diaspora
Eerder die avond opende de Britse R&B- en soulzanger Reuben James uit Londen de optredens op het hoofdpodium. En dat liet niemand ongemoeid. Naast zijn zeer aangename stem geluid, die ergens ligt tussen die van D’Angelo en jazzzanger José James, toonde hij ook zijn fijne pianospel. James maakte ook fijne uitstapjes richting jazz, blues en gospel. In de kleine zaal waren het NK-OK en Mr DM, oftewel de mannen van het elektronische jazzduo Blue Lab Beats uit London die de zaal lieten zweten en dansen. Samen met hun meegebrachte bandleden en zangeres mixten zij hun hiphop, jazz, funk en elektronische muziek met invloeden uit de Afrikaanse diaspora. Ze brachten vooral veel werk van hun op Blue Note uitgebrachte album ‘Motherland Journey’. Een zeer fijn optreden.
Moshpit
Bij de optredens In het PAARD café was het vooral BINA die de festivalgangers kon bekoren. De Zuid-Londense artieste bracht een opzwepende mix van alternatieve R&B, neo-soul en indie. Ondertussen was het in de kleine zaal feest bij Bnnyhunna. De Ghanese artiest uit Zuidoost-Amsterdam, bracht een frisse mix van jazz, hiphop en R&B, maar zeker de Afrikaanse invloeden waren nooit ver weg. Binnenkort zal zijn debuutalbum verschijnen. Uiteindelijk eindigde deze zeer aantrekkelijke editie van Supafly met een daverend optreden van IAMDDB. De kunstenares uit Manchester verwerkt in haar nummers krachtige thema’s zoals vrijheid, liefde, authenticiteit en empowerment, met een duidelijke nadruk op het verheffen van zwarte vrouwen. Ze bracht een mix van reggae tot stevige hiphop beats en verleidde het publiek zelfs om een moshpit te vormen en los te gaan.
Supafly is een festival waaraan Den Haag misschien nog even moet wennen, maar heeft de potentie om uit te groeien tot een zeer fijn en divers muziekevenement.