In de wereld van de Nederlandse indie-rock heeft Blaudzun, het alter ego van Johannes Sigmond, zich al lang gevestigd als een onmisbare stem. Met zijn zevende studioalbum ‘Latter Days’ bewijst hij opnieuw waarom hij tot de top van de Nederlandse muziekscene behoort, terwijl hij tegelijkertijd zijn horizon verbreedt naar een meer internationaal geluid.
‘Latter Days’, dat op 18 oktober 2024 verschijnt, markeert een significante evolutie in Blaudzuns muzikale reis. Het album, bestaande uit elf nieuwe nummers, toont een artiest die niet bang is om te experimenteren en zijn grenzen te verleggen. De samenwerking met Marien Dorleijn, frontman van Moss, heeft duidelijk bijgedragen aan een verfrissende aanpak in het productieproces.
De openingstrack ‘Wicked Ball’ zet meteen de toon voor het album. Het nummer ademt een optimisme dat kenmerkend is voor Blaudzuns werk, maar met een nieuwe, meer gepolijste productie die zijn geluid naar een internationaal niveau tilt. ‘Shades’, een van de vooraf uitgebrachte singles, is een perfect voorbeeld van Blaudzuns vermogen om melancholie en hoop te verweven in een meeslepende rocksong met sterke hooks.
Een van de hoogtepunten van het album is ongetwijfeld ‘Faint of Heart’. Deze langere track showcaset Blaudzuns groei als songwriter en arrangeur. Het nummer bouwt langzaam op, met lagen van instrumentatie die zich ontvouwen in een conceptueel sterk geheel dat live ongetwijfeld indruk zal maken.
‘Prophecy’ is misschien wel het meest verrassende nummer op het album. Hier stript Blaudzun zijn geluid terug naar de essentie, resulterend in een rauwe diamant van een popliedje. Het is in zijn eenvoud dat de ware kracht van Blaudzuns songwriting naar voren komt, met een sound die direct herkenbaar is als de zijne.
De nieuwste single ‘Bonfire’ laat een andere kant van Blaudzun zien. Met zijn opvallend lage timbre en melodieuze strijkers creëert hij een sfeer die tegelijkertijd nazomers en melancholisch aanvoelt. Het nummer belichaamt de centrale thema’s van het album: transitie en de hoop op iets nieuws.
Hoewel ‘Latter Days’ een duidelijke stap is in een meer internationale richting, verliest Blaudzun nooit zijn identiteit. Nummers als ‘Better Man’ tonen aan dat hij zich steeds comfortabeler voelt in de ‘Blaudzun-sound’ die hij over de jaren heeft ontwikkeld. Het is deze combinatie van vertrouwde elementen en nieuwe invloeden die het album zo boeiend maakt.
Als er al een kritiekpunt is, dan is het dat de specifieke sfeer van het album misschien niet iedereen zal aanspreken. Blaudzun creëert een bepaalde vibe die je ofwel volledig meeneemt, ofwel koud laat. Maar voor wie zich overgeeft aan zijn geluid, is ‘Latter Days’ een rijke en belonende luisterervaring.
Met dit album bevestigt Blaudzun niet alleen zijn status als een van Nederlands meest getalenteerde singer-songwriters, maar positioneert hij zich ook nadrukkelijk op het internationale speelveld. ‘Latter Days’ is een werk dat getuigt van artistieke groei, durf en vakmanschap. Het is een album dat de exportkracht van de Nederlandse popmuziek ongetwijfeld zal versterken.
‘Latter Days’ is een indrukwekkende volgende stap in Blaudzuns carrière, een album dat zijn talent als songwriter en zijn groei als artiest perfect in balans brengt. Het is een plaat die bij elke luisterbeurt nieuwe lagen prijsgeeft en daarmee een blijvende indruk achterlaat. (8/10)(8Ball Music)