De hele maand oktober viert het BIMHUIS, gelegen aan de Piet Heinkade in Amsterdam, het heugelijke feit dat het podium voor jazz- en improvisatiemuziek 50 jaar bestaat. Afgelopen dinsdagavond werd afgetrapt met een bijna Breukeriaans muzikale ode aan de legendarische jazzclub. Burgemeester Femke Halsema verraste het wereldwijd geroemde instituut met de toekenning van de Jubileumpenning van de Gemeente Amsterdam. In haar speech beschreef zij het wereldberoemde jazzpodium als een thuis voor musici en luisteraars van alle leeftijden. Tevens speelt het BIMHUIS al vijf decennia een grote rol in het ontwikkelen van jong talent en het versterken van de jazzscene in Amsterdam.
Speciaal voor de openingsavond schreef voormalig Componist des Vaderlands Martin Fondse het muziekstuk ‘HOME’, bestaande uit vijf delen. Het eerste deel ‘Echos Of Home’ gaat over de beginperiode van het BIMHUIS dat toen was gevestigd Oudeschans 73. Fondse liet zich hierbij ook inspireren door slagwerker Han Bennink en zijn onbegrensde ideeën over muzikale vrijheid. In ‘The Forgotten Saints Sanctuary’ werd de eigen identiteit en eigengereidheid van muzikanten onder de loep genomen en in het bijzonder die van wijlen muzikant en componist Willem Breuker. Eerst klonk de muziek nog vanuit overal in het gebouw: vanaf de balkons, vanuit de lift en vanaf de trappen. Uiteindelijk kwamen de maar liefst 15 blazers en een ritmesectie met slagwerk, piano en gitaar bijeen in de hal van de centrale ingang van het Muziekgebouw, waaraan het BIMHUIS zit gekoppeld.
Temple Of Music
Deel drie had de titel ‘The Sheltering Sky’ meegekregen van Fondse, waarmee hij de wens uitsprak dat de huidige maatschappij meer zou mogen lijken op de wereld van de jazz waarin iedereen welkom is en samenwerkt. In ‘Where The Heart Finds Haven’ ging het over de rebelse kant van de jazz, waar ook de onlangs overleden muzikant en medeoprichter van het BIMHUIS Willem van Manen voor stond. En laten we in dit kader ook die andere oprichter Misha Mengelberg niet vergeten te noemen. Tenslotte was het vijfde deel ‘Temple Of Music’ een hommage aan de ongebreidelde energie en heerlijke eigenwijsheid van tenorsaxofonist Hans Dulfer. Breuker, Van Manen, Mengelberg en Dulfer mogen we met gerust hart blijven herinneren als de grondleggers van het huidige BIMHUIS. In zijn totaliteit trok HOME voorbij als een filmsoundtrack waarin de muziek de ene keer ontroerde om vervolgens daarna weer alle kanten op te schieten, te piepen en knorren om uiteindelijk weer als één geheel te eindigen.
Jazzmaand
Na dit enorme spektakel vervolgde het programma met een eveneens prachtig concert in de zaal van het BIMHUIS van de wereldwijd bekende saxofoniste Tineke Postma, die een nieuwe band had samengesteld met op piano de grandioos spelende Marta Sanchèz, op de contrabas Robert Landfermann en op drums de tegenwoordig met alles en iedereen meespelende Sun-Mi Hong. En of het nog niet genoeg was, werd daarna de avond afgesloten met de Amerikaanse saxofonist James Brandon Lewis en drummer Chad Taylor, die samen figuurlijk het dak nog even van het gebouw speelden. Het geheel was een topavond en een zeer aangenaam begin van een feestelijke jazzmaand. Het speciaal samengestelde programma duurt tot en met 31 oktober en er is elke dag een concert of project te bewonderen.
Foto’s (c) Maarten Nauw, BIMHUIS