Dat Ibrahim Maalouf een verhalenverteller is, weten we maar al te goed. Hij vertelt vooral verhalen met zijn muziek, maar ook live on stage pakt hij graag de microfoon om het publiek mee te nemen in zijn gedachtewereld. Op zijn allernieuwste album komen diverse verhaallijnen samen. Dat vraagt om enige uitleg.
Op de eerste plaats is de nieuwe plaat een eerbetoon aan trompettist Nassim Maalouf, zijn vader, en tevens de man die ziel en zaligheid heeft gestopt in het technisch aanpassen van de trompet met een vierde ventiel om kwarttonen te kunnen spelen. Deze komen veelvuldig voor in klassieke Arabische muziek. Met de beroemde instrumentenfabriek Selmer in Parijs ontwikkelde hij de eerste versie van deze trompet. Overigens was Maalouf senior niet de enige die aan het experimenteren was met maatsoorten. Ook de Amerikaanse jazztrompettist en etnomusicoloog Don Ellis deed dit reeds in de zestiger jaren vorige eeuw in samenwerking met instrumentenproducent Holton. De grote wens van Nassim Maalouf is dat heel veel muzikanten gaan spelen op deze bijzondere trompet. Met het project ‘Trumpets of Michel Ange’ en de release van het gelijknamige nieuwe album wil Ibrahim Maalouf die droom verwezenlijken.
Toewijding
“De 9 nieuwe nummers vertellen ook de viering van liefde, het stichten van een gezin en de dingen die ouders doorgeven aan hun kinderen”, zegt Maalouf over het nieuwe album. “Het verhaal gaat over de reis van twee jonge geliefden die samen een gezin stichten, waarbij ze worden gevolgd van het vieren van hun huwelijk, de toewijding aan elkaar, de geboorte van hun kinderen en uiteindelijk weer het loslaten van die kinderen, wanneer deze volwassen worden.”
Liefde en vrolijkheid
En het is vooral de liefde en vrolijkheid die bij het beluisteren van de tracks je huiskamer in knallen. Het begint al gelijk bij ‘The Proposal’, een nummer overigens ontstaan vanuit een spontane jamsessie op de eigen bruiloft van Maalouf. Daarna springen de vonken ervan af bij ‘Love Anthem’ en ‘Fly With Me’ en in ‘Zajal’ rocken de trompetten er stevig op los onder aanvoering van gitarist François Delporte, de vaste muzikale partner van Maalouf. Pas bij ‘Stranger’, opgedragen aan het bewogen leven en de bevlogenheid van vader Nassim Maalouf, is er even een moment van bezinning. Maar met ‘The Smile of Rita’, opgedragen aan de dochter van Maalouf, krijg je toch weer zin om te gaan dansen. Bij het epische ‘Au Revoir’ pinken we even een traantje weg om vervolgens weer op te springen bij ‘Capitals’, waar overigens ook Trombone Shorty gezellig komt meeblazen. De afsluiter ‘Timeless’ heeft een duidelijk Afrikaans karakter, mede ingegeven door de samenwerking met Toumani en Sidiki Diabaté. Zoon Nael en vader Nassim Maalouf verlenen ook nog op verrassende wijze een bijdrage aan het slotnummer.
Meesterwerk
“Ik heb het album, de trompetlijn – die inmiddels is ontwikkelt met Antoine Courtois Instruments – en de nieuwe muziekacademie die we oprichten ‘Trumpets of Michel Ange’ genoemd ter ere van mijn vader,” zegt Maalouf over het hele project. “Toen hij voor het eerst naar Frankrijk kwam vanuit Libanon, vond hij onderdak en werk in een van de oudste kerken van Parijs, en daar ontwikkelde hij tevens zijn ideeën over de vervaardiging van de kwarttoon-trompet. Toen ik jonger was, dacht ik vaak aan hem als een soort Michelangelo die de Sixtijnse Kapel schilderde. Dit instrument is zijn meesterwerk, en ik hoop dat iedereen het kan ervaren. (8/10) (Mister I.B.E.)