In de rijke geschiedenis van de Nederlandse popmuziek zijn er nummers die zich onderscheiden door hun muzikaliteit, originaliteit en ‘groeikracht’. Ze hoeven niet eens een hit te zijn geweest om zich toch als een oorwurm in het collectieve geheugen van een gehele generatie muziekliefhebbers te nestelen. ‘KL 204 (Als ik God was)’ van Peter Koelewijn is ongetwijfeld zo’n nummer. Uitgebracht in 1977 als onderdeel van het album ‘Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou’, heeft deze ballad zich gevestigd als een van de meest memorabele en geliefde liedjes uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Het nummer vertelt het verhaal van een man die afscheid moet nemen van zijn geliefde op Schiphol. De vlucht KL 204 staat op het punt te vertrekken en in zijn wanhoop wenst de verteller dat hij God was, zodat hij het vliegtuig kon laten omkeren. De rauwe emotie en het gevoel van machteloosheid worden prachtig gevangen in Koelewijns kenmerkende stem en de on-Nederlands goede melodie.
Wat ‘KL 204’ zo bijzonder maakt, is de combinatie van persoonlijke details en universele gevoelens. Hoewel Koelewijn later toegaf dat het lied niet volledig autobiografisch was, slaagde hij erin een scenario te schetsen dat herkenbaar is voor iedereen die ooit een geliefde heeft moeten laten gaan. De verwijzingen naar specifieke locaties in Hilversum geven het lied een authentieke Nederlandse sfeer, terwijl het thema van verlies en verlangen universeel is. Peter Koelewijn, geboren in 1940 in Eindhoven, is een van de grondleggers van de Nederlandse popmuziek. Zijn carrière begon in de jaren ’60 met de hit ‘Kom van dat dak af’, waarmee hij de Nederlandstalige rock-‘n-roll introduceerde. Sindsdien heeft Koelewijn zich ontwikkeld tot een veelzijdig artiest, songwriter en producer, die een onuitwisbare stempel heeft gedrukt op de Nederlandse muziekscene.
Koelewijns bijdrage aan de Nederpop gaat verder dan zijn eigen hits. Als producer en songwriter heeft hij gewerkt met talloze Nederlandse artiesten, van Bonnie St. Claire tot Nico Haak. Zijn vermogen om toegankelijke popmuziek te combineren met diepgaande teksten heeft hem tot een van de meest gerespecteerde figuren in de Nederlandse muziekindustrie gemaakt.
‘KL 204’ markeert een belangrijk moment in Koelewijns carrière. Het lied laat een meer introspectieve kant van de artiest zien, ver verwijderd van zijn vroegere rock-‘n-roll imago. Het nummer toont Koelewijns groei als songwriter van een puur op commercie gerichte liedjessmid naar een liedjeskunstenaar die de mensen recht in het hart wist te raken. Ondanks het feit dat ‘KL 204’ destijds niet verder kwam dan de tipparade, heeft het nummer de tand des tijds doorstaan. Het is uitgegroeid tot een klassieker die regelmatig gecoverd wordt door andere artiesten en nog steeds resoneert bij nieuwe generaties luisteraars. De tijdloze kwaliteit van het lied wordt onderstreept door het feit dat het in 1991 opnieuw werd uitgebracht en wederom de aandacht trok. ‘Kl204’ staat op het album ‘Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou’, dat het beste kan worden gezoen als een soort verlaat ‘coming of age’ album van een zichzelf steeds verder ontwikkelende artiest. Op het album speelt de top van de Nederlandse studiomuzikanten mee, zoals de gebroeders Hans en Jan Hollestelle op gitaar en bas en op drums horen we Louis Debeij die in die tijd op bijna alle in Nederland geproduceerde hits meedeed.
De impact van ‘KL 204’ reikt verder dan de Nederlandse grenzen. Een Engelstalige versie, getiteld ‘The road to nowhere’, werd opgenomen door de internationale ster Engelbert Humperdinck, wat getuigt van de wereldwijde aantrekkingskracht van deze song.
Nu, bijna een halve eeuw na de oorspronkelijke release, blijft ‘KL 204 (Als ik God was)’ een van de meest gewaardeerde nummers uit de Nederlandse popmuziek. Het vertegenwoordigt niet alleen een hoogtepunt in de carrière van Peter Koelewijn, maar ook een perfect voorbeeld van de kracht van de Nederpop om emoties te verwoorden en verhalen te vertellen die de luisteraar raken. In de canon van de Nederlandse popmuziek neemt ‘KL 204’ een ereplaats in. Het lied belichaamt alles wat de Nederpop groot maakt: een perfecte balans tussen persoonlijke ervaring en universele thema’s, verpakt in een melodie die je niet meer loslaat. Het is een tijdloos meesterwerk dat nog vele generaties zal blijven ontroeren en inspireren.