Wie donderdagavond zichzelf had verheugd op een reis terug naar de jaren 80 met een ‘greatest hits’ show van Joe Jackson in Muziekgebouw Eindhoven, kwam bedrogen uit. Jackson vond zichzelf daarentegen compleet opnieuw uit. En hoe!
Een muzikale tijdreis
Alvorens de show begon klonk op de achtergrond een mengeling van geroezemoes en oude music hall muziek, om zo de sfeer van de avond compleet te maken. Jackson, geboren als David Ian Jackson op 11 augustus 1954 in Burton upon Trent, Staffordshire, begon solo met een prachtige selectie van zijn eigen repertoire, zichzelf begeleidende op keyboard.
Joe opende met recent werk zoals ‘Dave’ en ‘Take It Like a Man’, waarna hij het publiek welkom heette. “Two songs of the 21st century. What do you think of the 21st century”, vroeg hij om zonder op antwoord te wachten te vervolgen met “Yeah I know it sucks.” De Brit ging snel verder met ‘Stranger Than Fiction’, om vervolgens terug te zakken in de tijd naar de 80’s met ‘You Can’t Get What You Want (Till You Know What You Want)’ en all time favourites als ‘Real Men’, ‘Steppin’ Out’ en ‘It’s Different for Girls’. Jackson bracht zelfs een cover van The Kinks ten gehore met ‘Waterloo Sunset’, waarna hij een grote sprong maakte naar de periode van voor de Eerste Wereldoorlog met nummers als ‘Hello, Hello, Who’s Your Lady Friend?’ en ‘My Old Dutch’.
Max Champion betreedt het podium
Na een uitgebreide uitleg over zijn fascinatie voor muziek uit het begin van de 20e eeuw, transformeerde het podium in een typisch Brits theater uit die tijd. “It’s not an intermission, it’s all part of the show”, gaf Jackson de ombouw door een stel mannen en vrouwen in stofjassen aan. Joe verliet zelf even het podium om terug te komen in kostuum. Een 9-koppige begeleidingsband, gehuld in historische kleding en met authentieke instrumenten, voegde zich bij Jackson. Het enige wat miste was een oude linnen badstoel en een heer met krulsnor in gestreept herenbadpak. Of vooruit, die zat achter het drumstel. Het publiek waande zich in een tijdcapsule, mede dankzij de sfeervolle ambiance van het Muziekgebouw.
‘What a Racket!’: Een ode aan de Music Hall
Met zijn nieuwe project ‘Mr. Joe Jackson presents: Max Champion in “What a Racket!”‘, kroop Jackson in de huid van een fictieve Music Hall-artiest. De ‘The Two Rounds of Racket Tour’ bracht een eerbetoon aan het Music Hall-genre, bekend om zijn volkse meezingers en sociaal-kritische teksten uit het Engeland van 1910; ‘Why Why, Why?’. Jackson en zijn band, getransformeerd tot ware Music Hall-artiesten, gaven een imposante show. Een muzikaal rariteitenkabinet nam het Muziekgebouw Eindhoven over. Nummers als ‘What a Racket!’, ‘The Bishop and the Actress’, en ‘Think of the Show! – A Thespian’s Lament’ hielden het publiek van begin tot eind geboeid.
Jackson bleef contact maken met het publiek en maakte hen deelgenoot van de geschiedenis van de oude Max Champion; De artiest die als het ware goochelde met meer woorden dan de Engelse taal rijk was. “I know the Dutch speak English very well… even better than the English.”, grapte Champion/Jackson dan ook, en gebruikte meer tongbrekers dan de gemiddelde Brit durfde te spreken. Ja, het was even wennen en wellicht dat het niet voor iedereen direct een succes was. Toch wist Jackson met zijn Max Champion personage zijn eigen muzikale carrière een verrassende nieuwe schwung mee te geven. Ok, eerlijk gezegd: wel een die je live moet zien en niet louter van CD moet horen.
Joe Jackson verrast
Als kers op de taart maakte Jackson in de toegift een prachtige vertaalslag naar zijn eigen werk. Hij bracht een zeer bijzondere uitvoering van zijn hit ‘Is She Really Going Out With Him’, om vervolgens af te sluiten met ‘Worse Things Happen at Sea’.
Joe Jackson mag dan wel 70 jaar zijn, maar blijft zichzelf vernieuwen. Nog altijd jong van geest, bewijst hij met dit optreden dat hij een artiest is die er toe doet en wederom weet te verrassen. Met zijn unieke combinatie van eigen werk en een duik in de muziekgeschiedenis, liet Jackson zien dat hij nog lang niet uitgezongen is. Met zijn nieuwe personage kan Jackson weer jaren door.