Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.
Hinds – Viva Hinds
Het Spaanse indie-rock-duo Hinds bewijst met hun vierde studioalbum ‘Viva Hinds’ dat tegenslag kan leiden tot een creatieve hergeboorte. Carlotta Cosials en Ana Perrote keren na vier jaar tumult, gekenmerkt door lockdowns, afsplitsingen van bandleden en verlies van hun platenlabel, terug naar de fles met een verfrissende energie. Het album opent sterk met het nummer ‘Hi, how are you ‘ dat reflecteert op de huidige uitdagingen waar de band mee te maken heeft gehad. Het resultaat is een rijker en gelaagder geluid zonder dat de rauwe charme van Hinds verloren gaat door samenwerking met producer Pete Robertson en geluidsingenieur Tom Roach. Hoogtepunten zijn ‘Boom Boom Back’ dat opgenomen is in samenwerking met Beck zijn gastbijdrage en ‘Stranger’ door postpunk beïnvloedt Grian Chatten van Fontaines D.C. Voor het eerst experimenteert de band ook met Spaanstalige nummers wat een interessante dimensie aan hun geluid toevoegt. ‘Viva Hinds’ is een viering van vriendschap en doorzettingsvermogen. Van de aanstekelijke energie van ‘Superstar’ tot de intieme sfeer van ‘The Bed, The Room, The Rain and You’ beetst zij moeiteloos binnen verschillende emoties en stijlen. Zo bijvoorbeeld, Hinds bewijst niet alleen dat zij veerkrachtig zijn maar ook dat ze kunnen groeien als artiesten met dit album. ‘Viva Hinds’ is een triomfantelijke terugkeer die evenzeer de fans als nieuwelingen zal verbazen. (Anton Dupont) (8/10) (Lucky Number)
Vonavibe – Locked Up
Vonavibe is een Griekse moderne rock band opgericht in 2016. In dat jaar brengt dit Griekse powertrio in eigen beheer de EP ‘Vol.1’ uit waar drie eigen nummers op staan. In 2017 wint Vonavibe de eerste prijs in de categorie beste nieuwe band. Dit feit levert hun een contract op bij het label Panik Records. In 2018 brengt Vonavibe voor dit label twee singles uit getiteld ‘Come Undone’ en ‘Run ‘n’ Hide – Live at Berlin’. In 2019 duikt Vonavibe de studio in om hun eerste langspeler op te nemen. Dit wordt echter aanzienlijk vertraagd doordat zanger/gitarist Dyon een motorongeluk krijgt en bijna twee jaar nodig heeft om hier van te herstellen. In 2023 komt dan uiteindelijk toch het album getiteld ‘Bleed To Life’ uit. De Grieken brengen nu met ‘Locked Up’ een EP uit voor hun nieuwe platenmaatschappij Eclipse Records. Op dit werkstuk staan vier coverversies. Het album begint en eindigt met het nummer ‘Mad World’ van Tears For Fears. De afsluitende versie is instrumentaal. De andere twee nummers zijn ‘Blinding Lights’ van The Weeknd en ‘Bleed It Out’ van Linkin Park. ‘Bleed It Out’ is het beste nummer van deze EP en overtreft wat mij betreft het origineel. Het is knap hoe Dyon zowel de zang van Chester Benington als ook de raps van Mike Shinoda weet te raken. Het wachten is nu op album nummer twee van deze talentvolle Griekse band. (Ad Keepers) (7/10) (Eclipse Records)
John Douglas – John Douglas
John Douglas, bekend van de Schotse band Trashcan Sinatras, presenteert met zijn naamloze debuutalbum een intieme en pure luisterervaring. De elf nummers, opgenomen in Kyoti studio Glasgow onder leiding van producer Mark Freegard, bieden een perfecte mix van nieuw materiaal en herinterpretaties van Trashcan Sinatras-klassiekers. Douglas’ krachtige songwriting komt volledig tot zijn recht in deze stripped-down setting. Zonder overdubs of onnodige franjes legt hij de essentie van zijn composities bloot. Hoogtepunten zijn onder andere het nostalgische ‘Oranges & Apples’ en het emotioneel geladen ‘I Just Want To Go Home’. Een bijzonder moment is Douglas’ vertolking van de Prefab Sprout-klassieker ‘We Let The Stars Go’, die hij met respect en een persoonlijke touch benadert. Fans van introspectieve folk en indie zullen zich aangetrokken voelen tot de eerlijke en directe benadering van Douglas. Dit album markeert niet alleen het begin van Douglas’ solocarrière, maar dient ook als een brug tussen zijn verleden met Trashcan Sinatras en zijn toekomst als soloartiest. Met zijn rijke ervaring en onmiskenbare talent levert John Douglas een debuut af dat zowel vertrouwd als verrassend fris aanvoelt – een must-listen voor liefhebbers van authentieke songwriterkunst. (Norman van den Wildenberg) (7/10) (Reveal Records)
The Dare – What’s Wrong With New York?
The Dare is het nieuwe pseudoniem van Harrison Patrick Smith. Eerder maakte hij al muziek onder de naam Turtlenecked. Daarmee bereikte hij een soort cultstatus en ook een cult following Na het besluit te stoppen met Turtlenecked maakte hij als het ware een doorstart als The Dare, en die bracht onlangs het debuutalbum uit. Het besluit voor die doorstart kwam door de single ‘Girls’ die hij reeds live speelde tijdens de shows van Turtlenecked. The Dare wordt geassocieerd met indie sleaze. Daarbij komen ook nog een hoop elektronische elementen. Een album met wel aardige beats, maar ook momenten genoeg waarbij je denkt: Waar zit ik nu eigenlijk naar te luisteren? Met zijn net geen dertig minuten een geinig tussendoortje waar je eventueel ook zonder zou kunnen. (Rik Moors) (5/10) (UMG Recordings)
Eric Devries – Traveler’s Heart
Eric Devries heeft zijn vijfde soloalbum uit, ‘Traveler’s Heart’. Hiermee bevestigt hij zijn positie als een van de meest spannende singer-songwriters in de Lage Landen. Dit akoestische meesterwerk, de opvolger van zijn vorige album ‘Song & Dance Man’, is een intieme reis door het leven van een reizende muzikant. Opgenomen met zijn Song & Dance Band, biedt het album een authentieke, live-feel die de essentie van Devries’ muzikaliteit vangt. ‘Traveler’s Heart’ gaat over de complexiteiten van een nomadisch bestaan, waarbij Devries put uit persoonlijke ervaringen en literaire invloeden. Nummers als ‘Shadow Of A Man’ en ‘Hit The Road Running’ illustreren zijn vermogen om verhalende teksten te combineren met meeslepende melodieën. De toevoeging van gastbijdragen van Iain Matthews (bij wie hij ook in de bans speelt) en Fay Lovsky voegt extra diepte en kleur toe aan de reeds rijke arrangementen. Vermeldenswaardig is ook ‘Miss Holly Golightly’, met een hoofdrol voor violist Joost van Es. Devries zelf verweeft de elementen van folk, bluegrass en blues moeiteloos in ieder nummer. Zijn stemgeluid en doordachte teksten maken van ‘Traveler’s Heart’ een album dat bij elke luisterbeurt nieuwe lagen onthult. Voor liefhebbers van authentieke, verhalende songwriting (Norman van den Wildenberg) (7/10) (Coast to Coast)