Afgelopen vrijdagavond stond Poppodium Volt in Sittard volledig in het teken van de King of Reggae. Onder de vlag van The Wailers werd een eerbetoon gebracht aan de onvergetelijke Bob Marley. Voor een uitverkochte zaal, gevuld met enthousiaste bezoekers die niet konden wachten om hun eigen feestje te bouwen, werd het een avond om niet snel te vergeten. Het publiek bestond niet alleen uit lokale fans; zelfs liefhebbers uit België en Duitsland hadden de weg naar Sittard gevonden, geleid door hun onvoorwaardelijke liefde voor reggae en de onweerstaanbare aantrekkingskracht van deze legendarische band.
The Wailers, in hun huidige vorm, zijn heropgericht door de originele bassist Aston ‘Familyman’ Barrett. Deze band, ooit de muzikale ruggengraat van wijlen Bob Marley, maakte eind jaren 80 furore met hun unieke sound. Hoewel de oorspronkelijke bezetting door de jaren heen is veranderd, worden de muzikale tradities voortgezet door de erfgenamen van het Wailers-erfgoed. Wendel ‘Junior Jazz’ Ferraro en Owen ‘Dreadie’ Reid, beiden verantwoordelijk voor het karakteristieke gitaarspel van de band, houden de herinnering aan Marley’s muziek levend. Een verrassende toevoeging aan de band is de Nederlandse leadzanger Mitchel Brunnings, die sinds 2022 officieel de rol van frontman vervult. Brunnings, geboren in Suriname en opgegroeid in Nederland, kwam relatief laat in de schijnwerpers. Op 35-jarige leeftijd brak hij door met zijn deelname aan ‘The Voice of Holland’ in 2013, wat uiteindelijk leidde tot zijn hoofdrol in de Bob Marley-musical ‘One Love’ in Baltimore. Met zijn diepe, soulvolle stem en authentieke uitstraling blijkt hij de perfecte keuze om de erfenis van Marley voort te zetten.
Het concert begon met het iets minder toegankelijke ‘Lively Up Yourself’, een nummer dat het publiek langzaam maar zeker in de juiste stemming bracht. Toch duurde het niet lang voordat de zaal echt loskwam. Vanaf het tweede nummer, ‘Is This Love’, was de toon gezet. Het publiek werd meegesleept door de aanstekelijke ritmes en melodieën die hen terugbrachten naar de gouden dagen van de reggae. Brunnings, die tussen de nummers door in het Nederlands sprak, zorgde voor een persoonlijke en intieme sfeer, waardoor de avond niet alleen muzikaal, maar ook emotioneel onvergetelijk werd.
De muzikale reis ging verder langs klassiekers zoals ‘No Woman, No Cry’, het opzwepende ‘Stir It Up’ en een verrassende jazzy versie van ‘Waiting in Vain’. De trein stopte niet; het publiek werd volledig meegesleept in de muzikale stroom die The Wailers hadden gecreëerd. Het hoogtepunt van de avond was ongetwijfeld de afsluiting met ‘Jammin’’, ‘Get Up, Stand Up’ en het iconische titelnummer van het album ‘Exodus’. Dit album, dat in 1977 voor Marley en zijn band de wereldwijde doorbraak betekende, werd vanavond geëerd met maar liefst vijf nummers, die stuk voor stuk werden geserveerd als kostbare muzikale juwelen.
Zelfs na de zoveelste enthousiaste uitroep van ‘Sittard, laat je horen!’ bleef het publiek onvermoeibaar. Als kers op de taart werd de avond afgesloten met een toegift van maar liefst vier extra nummers, waarbij Peace, Love en Unity – kernwaarden van de reggae – in de zaal voelbaar werden gevierd.
De perfecte combinatie van sfeer, muziek en een aangename temperatuur zorgde ervoor dat het verhaal van deze avond compleet was. De vele danspassen zorgden ervoor dat de zolen van de dansschoenen van de bezoekers weer een stukje dunner zijn geworden. Het was een avond waarin de geest van Bob Marley voortleefde, en The Wailers opnieuw bewezen waarom zij nog altijd de ware ambassadeurs van de reggae zijn.
Foto (c) Marcel Meeuwissen