Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.
Al Stewart & The Empty Pockets – Live
Het livealbum ‘Al Stewart & The Empty Pockets – Live’ vangt de magie van Al Stewart’s optreden op 2 mei 2024 in The Birchmere. Het album combineert Stewart’s tijdloze folkrock met de energieke begeleiding van The Empty Pockets, wat zorgt voor een frisse herinterpretatie van zijn klassiekers. Het album biedt een meeslepende reis door Stewart’s indrukwekkende carrière, met nummers als ‘Year Of The Cat’ en ‘Time Passages’ die nog steeds even krachtig klinken. The Empty Pockets voegen harmonieuze achtergrondvocalen en levendige instrumentatie toe, wat de diepte en rijkdom van de live uitvoeringen versterkt. Stewart’s karakteristieke stem en verfijnde gitaarspel komen prachtig tot hun recht, ondersteund door de dynamische klanken van The Empty Pockets. Dit livealbum vangt niet alleen de nostalgie, maar geeft ook een frisse draai aan Stewart’s muziek, waardoor het zowel voor nieuwe luisteraars als voor doorgewinterde fans een genot is. Een absolute aanrader voor liefhebbers van klassieke folkrock. (Jan Vranken) (6/10) (Wallaby Trails Records)
King Gizzard & The Lizard Wizard – Flight B741
King Gizzard & The Lizard Wizard staan bekend om hun voortdurende muzikale experimenten, en met ‘Flight B741’ voegen ze weer een nieuw genre toe aan hun repertoire. Dit keer duikt de Australische band in de wereld van de ’70s southern rock, met duidelijke invloeden van bands als ZZ Top en Molly Hatchet. Het album opent met ‘Mirage City’, een nummer vol harmonieën, pedal steel, en een constante gitaarsolo op de achtergrond, wat de toon zet voor de rest van de plaat. Met nummers zoals het energieke ‘Antarctica’, het bluesy ‘Le Risque’ en het uitbundige ‘Hog Calling Contest’ laat de band hun speelse en creatieve kant zien. Ondanks dat het gemakkelijk in een imitatie van grotere artiesten had kunnen vervallen, weet de band door hun chemie en spontane benadering een frisse draai aan het genre te geven. Hoewel het album niet voor iedereen zal zijn, blijft de zorgeloze sfeer en de plezierige energie die door de nummers heen sijpelt een hoogtepunt. ‘Flight B741’ verdient een solide 7 uit 10. (Anton Dupont) (7/10) (pdoom records)
Thee Marloes – Perak
‘Perak’, het debuutalbum van Thee Marloes, brengt een verfrissende mix van retro soul, jazz en moderne invloeden vanuit de Indonesische stad Surabaya naar de wereld. De band toont een opvallend gevoel voor muzikale volwassenheid en originaliteit, zeker voor een nieuwe groep. Vanaf het eerste nummer ‘I Know’ zet het trio een uniek geluid neer, met cinematografische soundscapes en invloeden van oude soul en Motown. Opvallende tracks zoals ‘Midnight Hotline’ met zijn dansbare ritmes en oude brass, en ‘Summer’ met zijn zomerse, surfrock-vibes, tonen de veelzijdigheid van de band. De krachtige stem van Natassya Sianturi vormt het hart van het album, terwijl de wisselwerking tussen Engelse en Indonesische teksten zorgt voor een dynamische luisterervaring. Hoewel sommige nummers neigen naar herhaling, weet Thee Marloes met ‘Perak’ een indrukwekkende balans te vinden tussen eerbetoon aan de soul van vroeger en een eigentijdse twist. Een solide debuut dat een waardering van 7 uit 10 verdient. (Jan Vranken) (7/10) (Big Crown Records)
Twin Atlantic – Meltdown
Op ‘Meltdown’ keert Twin Atlantic terug naar hun roots, en dat is een welkome ontwikkeling na de experimenten van hun laatste albums. Frontman Sam McTrusty onthulde onlangs dat hij ooit het advies kreeg om zijn Schotse accent in te ruilen voor een Amerikaans geluid om hun aantrekkingskracht te vergroten. Gelukkig heeft hij dat advies naast zich neergelegd, zoals te horen is op het prachtige slotnummer ‘Snow In Texas’. Het album herinnert ons aan wat fans oorspronkelijk aantrok: grote, anthems met aanstekelijke refreinen, gedreven door Sam’s charismatische zang. Nummers als ‘Stuck In A Car With You’ en ‘Sorry’ tonen de band op hun best, met energieke gitaren en meeslepende teksten. Hoewel ‘Meltdown’ de band’s volwassenheid toont en teruggrijpt naar hun beste eigenschappen, mist het album soms de scherpte en het avontuur die eerdere werken zo boeiend maakten. Toch biedt het een solide, maar veilige luisterervaring. Het resultaat is een respectabele 6 uit 10. (Anton duPont) (6/10) (Staple Edit)
Asake – Lungu Boy
Asake, een prominente figuur in de Afrikaanse hiphopscene, brengt met ‘Lungu Boy’ zijn derde studioalbum uit. Met dit album, dat verwijst naar de term “lungu”, een plaats van persoonlijke betekenis en toevlucht in Nigeria, benadrukt Asake zijn wortels en zijn opkomst van Lagos tot internationale faam. De verwachtingen waren hooggespannen na zijn eerdere successen, en Asake zet opnieuw een energiek en veelzijdig album neer. Op ‘Lungu Boy’ horen we samenwerkingen met grote namen als Wizkid, Travis Scott en Stormzy, wat zijn ambitie om een wereldwijd publiek te bereiken benadrukt. Muzikaal biedt het album een mix van Afropop, neo-fuji, en stedelijke invloeden, met productie van topnamen als P.Priime en Sarz. Hoewel de productie en de feestsfeer indrukwekkend zijn, mist het album de scherpte en persoonlijke diepgang die zijn debuut ‘Mr. Money With The Vibes’ kenmerkte en het gerichte karakter van zijn opvolger ‘Work Of Art’. ‘Lungu Boy’ voelt soms minder gefocust aan en slaagt er niet volledig in om dezelfde impact te maken. Ondanks dit is het een solide album dat een waardering van 7 uit 10 verdient. (Elodie Renard) (7/10) (YBNL Nation Empire)