De wereld van de muziek heeft een groot verlies geleden met het overlijden van de Malinese kora-virtuoos Toumani Diabaté. Op 19 juli 2024 overleed Diabaté op 58-jarige leeftijd in zijn geboorteplaats Bamako, Mali. Zijn overlijden markeert het einde van een indrukwekkende carrière die de traditionele Malinese muziek wereldwijd op de kaart heeft gezet. Toumani Diabaté werd op 10 augustus 1965 geboren in Bamako, als telg van een gerenommeerde muzikale familie. Zijn vader, Sidiki Diabaté, stond bekend als de “koning van de kora” en nam in 1970 het eerste kora-album op. Deze erfenis zette Toumani voort, waarbij hij niet alleen zijn vader overtrof, maar ook nieuwe muzikale paden insloeg.
Diabaté’s internationale doorbraak kwam in 1987 met zijn album “Kaira”, opgenomen in Londen. Dit album, waarop hij solo de kora bespeelde, wordt nog steeds beschouwd als een van de beste kora-soloalbums ooit. Zijn vermogen om traditionele Malinese muziek te combineren met andere muziekstijlen maakte hem uniek. Hij werkte samen met diverse artiesten, waaronder de flamencogroep Ketama (onder de naam Songhai), de Amerikaanse blueslegende Taj Mahal, en de IJslandse zangeres Björk. Een van zijn meest opvallende samenwerkingen was met Ali Farka Touré. Hun album “In the Heart of the Moon” won in 2006 een Grammy Award voor Best Traditional World Music Album. Diabaté ontving nog een Grammy voor “Ali & Toumani”, een vervolg op hun eerdere succes.
Toumani Diabaté leidde ook de Symmetric Orchestra, een groep die zowel traditionele als moderne instrumenten combineerde en bestond uit muzikanten voornamelijk afkomstig uit het voormalige Koninkrijk Mali. Hun album “Boulevard de l’Indépendance” (2006) was een hoogtepunt, opgenomen tijdens de Hotel Mandé sessies onder leiding van producer Nick Gold. In 2008 kwam Diabaté in het nieuws vanwege een controverse rond het nummer “Tapha Niang”, dat deel uitmaakte van de soundtrack van de game “LittleBigPlanet”. Het nummer bevatte verzen uit de Koran, wat leidde tot protesten en aanpassingen van de game. Ondanks deze controverse bleef Diabaté een gerespecteerde en geliefde artiest.
Toumani Diabaté’s invloed reikte verder dan de muziekindustrie; hij was een cultureel ambassadeur voor Mali en Afrikaanse muziek in het algemeen. Hij trad op op prestigieuze festivals zoals WOMAD, Roskilde, en Glastonbury en bracht de kora naar een wereldwijd publiek. Zijn zoon, Sidiki Diabaté, zet deze muzikale traditie voort, waarmee het erfgoed van de Diabaté-familie levend blijft.
Het overlijden van Toumani Diabaté laat een onvulbare leegte achter in de wereld van de traditionele en wereldmuziek. Zijn virtuositeit, innovatieve samenwerkingen en toewijding aan het promoten van de kora hebben hem onsterfelijk gemaakt. Diabaté zal herinnerd worden als een meester van de kora en een bruggenbouwer tussen verschillende muzikale werelden.