In de aanloop richting het NN North Sea Jazz festival bruist Rotterdam ruim twee weken van de jazzoptredens in alle hoeken en gaten van de stad. Het fringe festival North Sea Round Town (NSRT) organiseert ruim 350 concerten in deze periode. Afgelopen donderdag werd onder andere het nieuwe evenement ‘Jazz op de Meent’ gehouden. Diezelfde avond vond in de nabijgelegen Laurenskerk een spectaculair en eenmalig concert plaats onder leiding van klarinettist en saxofonist Joachim Badenhorst.
Gelukkig scheen de zon over de Meent toen na 16:00 uur de eerste muziek klonk op de diverse deelnemende locaties. “We zijn erg blij met dit nieuwe initiatief ‘Jazz op de Meent’ binnen NSRT”, zegt festivaldirecteur Michelle Wilderom. ‘Het sluit perfect aan bij wat we met dit festival willen bereiken, namelijk zoveel mogelijk mensen in contact brengen met jazz en aanverwante stijlen. Vanavond doen we dit op een intieme manier. Winkelend publiek en voorbijgangers worden geconfronteerd met muziek op ongewone plekken.Onze programmeur Paula Hoorn heeft een gevarieerd programma neergezet, zodat er voor een ieder valt te genieten.
Rising star
En dat werd het publiek zeker. Ook niet door de allerminste artiesten uit de jazzscene. In de Secrid Brandstore raakten bezoekers bijna ontroert door de dromerige pianoklanken van pianist Abel Marcel. In combinatie met de alledaagse verkeersgeluiden, die via de openstaande deuren doordrongen, ontstond er een soort van spannende improvisatie tussen piano en toeterende gas-gevende automobilisten. In Atelier Munro waande je jezelf even in Parijs met Franstalig gezang en vioolmuziek van Myrthe van de Weetering en gitarist Thijs de Klijn. Zo klonken overal diverse stijlen. Bij Café van Zanten werd men getrakteerd op Braziliaanse sferen door Lillian Viera, bij het grote publiek bekend van ZUCO 103 en voetgangers bleven stilstaan bij de Volvo Studio voor de electronic sound van Antares Flare en Piero Conte. Verderop bij Zola speelde de getalenteerde saxofoniste Diana Dzahabbar samen met gitarist Tobias van der Pijl. Weinig mensen beseften waarschijnlijk dat ze naar een artiest keken die onlangs nog door Europa toerde met niemand minder dan zanger José James. Datzelfde gold voor het optreden van rising star zangeres en saxofoniste Tallulah Rose. Volgend weekend staat ze met haar band Roseye in de Murray zaal bij North Sea. Nu zong en speelde ze heel ontspannen in een huiskamerzetting in HAY.
Ongoing-concert
Even verderop in de Laurenskerk hing weer een totaal andere sfeer. Onder de titel YOURAN II bracht Joachim Badenhorst een magisch twee en een half uur durend ongoing-concert ten gehore. Na een introductie van programmeur Raluca Baicu, werd het publiek, liggend op heerlijke grote kussens of onderuitgezakt in strandstoelen, ondergedompeld in een warm bad van akoestische, elektronische en orgelklanken.
De Japanse percussionist Tsubasa Hori maakte veel indruk met zijn grote Taiko. Het optreden was een unieke ervaring en verkenning van de relatie tussen ruimte en geluid op de grens van improvisatie een compositie. In het ensemble van Badenhorst zaten de Belgische tromboon-sensatie Nabou Claerhout, de Schotse trompettist Alister Payne en de Ierse gitarist Simon Jermyn. Dit gezelschap werd gecompleteerd door elektronica-samplekunstenaar Rutger Zuydervelt, ook wel bekend onder de naam Machinefabriek, en kerkorgelspecialist Hayo Boerema. Doordat de meeste muzikanten zich gedurende de uitvoering continu verplaatsten door de kerk, ontstond er een waaier van meditatieve geluiden uit alle hoeken van de kerk. Het was een unieke ervaring die menig bezoeker nog lang zal herinneren. Zo was het weer een diverse en fascinerende NSRT festivaldag!
Foto’s (c) Eric van Nieuwland