Bij het grote publiek werd Chelsea Laverne bekend als die serene dame achter de toetsen bij de Sven Hammond Big Band in het tv-programma ‘Matthijs Gaat Door’. Met die big band stond ze onder ander op North Sea Jazz en maakte daarmee ook een uitgebreide theatertour. Maar altijd op de achtergrond en zichzelf vooral dienstbaar opstellend. Afgelopen maandagavond kwam in een uitverkochte Pletterij in Haarlem aan die bijrol definitief een einde. Laverne transformeerde van een ietwat stille vrouw naar een geniale funky keyboard wizard genaamd Miss Meredith, die klaar is om de wereld te veroveren. Wat heet… zelfs het heelal.
Naast de activiteiten voor Sven Hammond speelde Chelsea Laverne tevens in de band bij ‘Tina Turner, the musical’ en verscheen spelend op de piano bij ‘The Passion’ op televisie. Ondertussen borrelde er echter wel allerlei creatieve hersenspinsels op in haar kamer in Haarlem. Wie haar afgelopen jaren volgde via social media, werd regelmatig getrakteerd op de meest uiteenlopende muzikale experimenten. Die bleken een voorbode te zijn van wat Laverne met haar alter ego Miss Meredith wil gaan bereiken en dat is een trip outer space. Een ruimtetocht vol met soms emotionele nummers, dan weer vrolijk en dansbaar.
Talkbox
Afgelopen week verscheen de eerste single ‘Place Beside The Earth’ van Miss Meredith. Om dit heugelijk feit te vieren en tevens veel meer nieuwe nummers te laten horen, had Laverne een hele fijne band meegenomen naar dit eerste optreden: Zangeres Camilla Alfieri, Charlotte Hebels op keyboard, Stefano de Smaele ook op het keyboard en tevens synthbass en op drums niemand minder dan de groovende Jermaine Kanbier. Zeer toepasselijk werd geopend met ‘Welcome To My Show’ en vervolgens met ‘Just Deal With It’, waarin Laverne gelijk liet zien dat de talkbox, waarbij zij zong in een slangetje in de mond dat was verbonden met de elektronica, haar inspiratie gaf tot het schrijven van veel nummers. Daarna ging de reis verder naar een andere planeet met de eerdergenoemde single.
Emotionele kant
Vervolgens nam Laverne plaats achter de akoestische piano en speelde het ontroerend mooie ‘Hope’. Een nummer dat ontstond direct na de aanslagen in Parijs op 13 november 2015. “Bij mij ontstond een enorm paniekerig gevoel”, vertelde Chelsea Laverne hierover. “In de ochtend heb ik de camera aangezet, ben achter de piano gekropen en uit het niets kwam deze compositie in mij naar boven. Door die aanslagen heb ik een tijd last gehad van angststoornis. Dat was geen fijne periode.” Daarom speelde ze samen met zangeres Alfieri haar bewerking van ‘The Troubles’ van U2. “De muziek van U2 stond vroeger altijd bij ons aan. Mijn vader is groot fan van deze band. Het heeft zeker invloed gehad op mijn muzikale ontdekkingstocht.” Sowieso was Laverne zeer open aan het praten tijdens het optreden. “Ik heb een nare periode achter de rug en nog steeds is het spannend op bepaalde vlakken”, sprak ze. In de nummers ‘Miss Meredith’ en ‘Building You Up’ voor de pauze kwam dit zeker tot uiting. Schitterend en tegelijk breekbaar. In ‘For Them’, opgedragen aan haar overleden oma en biologische moeder, trok Laverne die emotionele kant van haar eigenlijk door tijdens dit concert, maar vervelend was dat zeker niet. Ze creëerde juist hiermee een warm contact met het ademloos luisterende publiek.
Asshole
Miss Meredith is echter ook een ‘funky badass’. In de dansbare nummers ‘Everyone’, ‘@##h€^le’ (Asshole), handelend over foute vriendjes en ‘Cheater’, protestsong over Donald Trump, ging de band lekker los. Daarna vertrokken we samen met Miss Meredith met vlucht ‘14.41 To Space’ nog verder de ruimte in richting ‘Funky Town’. Wat een heerlijke nummers waren dit ter afsluiting. De toegift, een zeer jazzy uitvoering van ‘Sunday Bloody Sunday’’ van U2, was vast voor de vader van Laverne, die tijdens dit optreden glunderend achter in de zaal stond. Het was een avond vol emotie, oprechtheid en een prachtige Chelsea Laverne, of nee… Miss Meredith natuurlijk!
Foto’s (c) Rob Ouwerkerk