Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.
Scene Queen – Hot Singles In Your Area
Met een abominabele albumcover als deze zijn de verwachtingen al niet te hoog gespannen. Nemen we dan vervolgens een kijkje naar de tracklist belooft dat ook niet bepaald een staaltje hoogstaande muziek te gaan worden. Onder gemiddeld is nog veel te netjes uitgedrukt. Dit tweede album zou moeten gaan over het ontdekken van haar seksualiteit, maar dat is nergens tekstueel terug te vinden. Of zit er een boodschap achter ‘If I had a dick, I’d be dangerous’? Ook vliegen de nummers alle kanten op, maar nergens wordt het een logisch geheel. Het enige waar ik nog een beetje mee kan lachen is dat het album eindigt met ‘Climax’, maar we zijn vooral blij dat het album klaar is. Toepasselijk ook uitgebracht op het Hopeless Records label, hopeloos. (Rik Moors) (2/10) (Hopeless Records)
Joss Stone – 20 Years of Soul Live in Concert
’20 Years of Soul Live in Concert’ is een geweldig cadeau voor iedereen die de afgelopen tournee van Joss Stone heeft gemist. De opnames zijn perfect, zowel productietechnisch als qua geluid, en het album is een groot feest, zelfs als je er zelf niet bij was. De enorme rij hits achter elkaar blijft maar doorgaan. Dit live album brengt de energie en magie van haar concerten rechtstreeks naar je huiskamer. Ik werd verliefd op Joss Stone bij haar concert in Tilburg, en met dit album eigenlijk weer opnieuw. Joss Stone bewijst wederom waarom ze een van de grootste soulzangeressen van onze tijd is. Joss Stone rules.(Jan Vranken) (7/10) (Stoned Records)
SYML – Live at Hangar 30
‘Live at Hangar 30’ is een prachtige verzameling van zeven nieuwe liedjes van SYML, opgenomen in een lege vliegtuigloods in Seattle, samen met een strijkerskwartet. Deze unieke setting weet de ultieme voorwaarden te scheppen om zijn muziek zo mooi mogelijk te laten klinken. Het is begrijpelijk dat hij de tijd neemt om zijn debuutalbum op te volgen, want dat was al uitzonderlijk mooi. Deze EP helpt ons de wachttijd door, en valt ook in de categorie ‘buitengewoon mooi’. Luister maar eens naar ‘Sentimental’; daar krijg je kippenvel van. SYML, het soloproject van muzikant en producer Brian Fennell, blijft indruk maken met zijn vermogen om diepe emoties over te brengen. De live-opnames laten een authentieke en intieme kant van zijn muziek horen. Het gebruik van een strijkerskwartet voegt een extra laag van emotionele diepte toe aan de toch al rijke composities. ‘Live at Hangar 30′ is een must voor elke fan, maar ook een perfecte kennismaking voor mensen die SYML nog niet kennen. Een EP die bewijst waarom SYML zo’n geliefde en gerespecteerde artiest is. Wat een prachtige EP! (Jan Vranken) (8/10) (Finn recordings)
Johnny Cash – Songwriter
‘Songwriter’ is een postuum album van Johnny Cash dat recent is uitgebracht en ons een intiem kijkje biedt in zijn creatieve proces tijdens de vroege jaren ’90. Deze verzameling, ontdekt door zijn zoon John Carter Cash, bevat demo’s opgenomen in de LSI Studios in Nashville, een locatie die eigendom was van zijn stiefdochter Rosie en haar toenmalige echtgenoot. Het is niet helemaal duidelijk wat Cash met deze opnames voor ogen had, maar mogelijk waren ze bedoeld om een nieuw platencontract te bemachtigen. Twee nummers op ‘Songwriter’, ‘Drive On’ en ‘Like a Soldier’, zijn eerder verschenen op het veelgeprezen ‘American Recordings’ uit 1994. Deze versies laten een lichtere kant van Cash zien, in tegenstelling tot de sobere toon van Rubin’s productie. De rest van het album laat een mix zien van humor en sentiment, zoals in ‘I Love You Tonite’, een liefdesbrief aan June Carter Cash. Hoewel het album enkele diepgaande momenten heeft, zoals in ‘Hello Out There’, blijven de meeste nummers op een kleinere schaal opereren met karakterstudies en alledaagse situaties. De postume productie, uitgevoerd door John Carter Cash en David Ferguson, haalt de originele demos uit hun tijdsgebonden context en voegt subtiele nieuwe elementen toe, zonder de focus op Cash te verliezen. ‘Songwriter’ toont de kracht van Cash’s vakmanschap en zijn vermogen om zelfs de eenvoudigste verhalen boeiend te maken. Ondanks de charme van deze liedjes, is het duidelijk dat dit album niet de impact zou hebben gehad die ‘American Recordings’ had. ‘Songwriter’ is een liefdevol eerbetoon aan de eenvoud en diepte van Cash’s muziek, maar mist de mythische grandeur van zijn beste werk. Een waardige 7 uit 10. (Jan Vranken) (7/10) (UMG Recordings)
Mabe Fratti – Sentir que no Sabes
Mabe Fratti’s nieuwe album ‘Sentir que no Sabes’ laat zien hoe ze zich verder ontwikkelt als een unieke stem in de experimentele muziek. Op deze plaat beweegt de in Mexico City gevestigde celliste en zangeres richting meer herkenbare pop- en rockstructuren, zonder haar kenmerkende abstractie te verliezen. Fratti’s muziek voelt als een spiegel die elk detail van de menselijke ervaring weerspiegelt, van de kleine vreugdes tot de diepe onzekerheden. ‘Oídos’ begint met onheilspellende strijkers en pianoakkoorden, begeleid door Fratti’s melancholische zang. Het nummer ‘Kravitz’ springt eruit met zijn grungy baslijn en krachtige drums, waarbij Fratti’s teksten over paranoia perfect passen bij de rauwe energie. Ondanks deze toegankelijke momenten, blijft Fratti’s vermogen om kleine drama’s te creëren indrukwekkend, zoals blijkt uit ‘Pantalla azul’, waar ze reflecteert op chaos en hoop. Fratti’s teksten, vaak introspectief en zelfonderzoekend, nodigen luisteraars uit om de verwarring en het onbekende te omarmen. Dit maakt ‘Sentir que no Sabes’ een intrigerend album dat je aandacht vraagt en beloont met zijn diepgang en emotionele rijkdom. Mabe Fratti levert opnieuw een meesterwerk af, waarbij ze bewijst dat het onbekende ook mooi kan zijn. Dit album hoort bij het beste dat dit jaar is uitgebracht tot op heden. (Jan Vranken) (9/10) (Unheard of Hope)