David Hallyday – Requiem pour un Fou

David Hallyday’s nieuwste album ‘Requiem pour un Fou’ is een ontroerend eerbetoon aan zijn vader, de legendarische Johnny Hallyday. Hoewel David’s stem niet zo herkenbaar is als die van zijn vader, weet hij toch een diepe emotie over te brengen die het album bijzonder maakt. De selectie van Johnny’s nummers herinnert ons aan de immense invloed en het blijvende erfgoed van de rocklegende. ‘Sang pour Sang’, het duet tussen vader en zoon, is een absoluut hoogtepunt dat je kippenvel bezorgt. De passie en het respect waarmee David zijn vader eert, zijn voelbaar in elke noot. Het album slaagt erin om Johnny’s nalatenschap te vieren zonder af te dwalen naar de juridische kwesties rondom zijn erfenis. ‘Dit album eert zijn muziek, en dat is mooi,’ zoals een recensie treffend opmerkt. Voor fans van Johnny Hallyday is ‘Requiem pour un Fou’ een prachtige herinnering aan de grootste artiest die Frankrijk ooit heeft gekend. David bewijst hiermee dat muziek echt over meer gaat dan alleen de klanken; het gaat ook over de liefde en het respect voor een icoon. (Jan Vranken) (7/10) (Mystery Place Productions)

Marillion – An hour before it’s Dark, live in Port Zelande 2023

Marillion is natuurlijk een begrip in de Progwereld. Opgericht in 1979 heeft deze Britse band een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. In de jaren 80 beleefde Marillion met de charismatische frontman Fish haar commercieel meest succesvolle periode. Maar tot op de dag van vandaag is deze eigenzinnige band nog steeds één van de boegbeelden van het genre. Marillion gaat met de tijd mee en was één van de eerste bands die het internet en social media gebruikten voor conmerciële doeleinden en interactie met hun fans. Sinds 2002 verwelkomt Marillion hun trouwe fans op speciale weekends. Deze ‘Marillion Weekends’ worden om de twee jaar gehouden en worden bezocht door fans die afkomstig zijn uit alle delen van de wereld. Dit album is een registratie van het optreden wat Marillion gaf op zaterdag 18 maart in Port Zélande. Op deze avond werd het in 2022 uitgebrachte album ‘An Hour Before It’s Dark’ aangevuld met de nummers ‘Estonia’, ‘Afraid Of Sunlight’, ‘Go!’, ‘The Space’ en ‘Zeparated Out’. Marillion is deze avond in topvorm en levert samen met Luis Jardim die op een droogkomische manier wordt aangekondigd door Steve Hogarth en het strijkkwartet In Praise Of Folly een memorabele performance af. Op deze dubbelaar blijft de band ver weg van haar verleden en laat ze horen waar ze heden ten dage voor staan. Dit album wordt uitgebracht met een DVD door V2 Records en komt op 21 juni uit op Vinyl en CD. Een must have voor de fans, zeker als je erbij bent geweest. (Ad Keepers) (8/10) (ear MUSIC)

Soprano – Freedom

Met zijn nieuwe album ‘Freedom’ heeft Soprano wederom laten zien waarom hij een van de meest invloedrijke en geliefde artiesten in de Franse rapscene is. Na het succes van ‘Chasseur d’étoiles’, dat meer dan 250.000 keer werd verkocht en gevolgd werd door een gigantische tournee door heel Frankrijk, weet Soprano met ‘Freedom’ opnieuw te imponeren. Het album werd aangekondigd door de release van de single ‘C24’ in maart, gevolgd door de zomerse hit ‘Facile à danser’ in mei. Deze nummers gaven al een voorproefje van de energie en creativiteit die het album doordringen. Op 8 mei betoverde Soprano het publiek met een optreden op een drijvend podium in de Vieux-Port van Marseille tijdens de aankomst van de Olympische vlam, waar hij zijn nieuwe single presenteerde. ‘Freedom’ is een muzikaal meesterwerk met twaalf nummers die de veelzijdigheid en het talent van Soprano benadrukken. De titeltrack is een potentiële internationale hit, dankzij de heerlijke invloeden van West-Afrikaanse Mali blues die door het album verweven zijn. Elk nummer laat een artiest horen die op het toppunt van zijn kunnen is. ‘Facile à danser’ belooft een zomerse hit te worden, perfect voor lange, warme dagen en zwoele nachten. ‘Freedom’ zou zomaar eens het zomeralbum van 2024 kunnen worden. Met dit album heeft Soprano niet alleen zichzelf overtroffen, maar ook een feest van muzikale invloeden en ritmes gecreëerd dat luisteraars wereldwijd zal aanspreken. (Elodie Renard) (8/10) (Warner Music France)

Luna Shadows – Bathwater

Met haar nieuwste album ‘Bathwater’ bevestigt Luna Shadows haar plaats in de hedendaagse muziekscene als een unieke en boeiende singer-songwriter. Dit is haar tweede album van het jaar, maar het is allesbehalve een verzameling restmateriaal van haar vorige werk. Sterker nog, de kwaliteit van het materiaal op ‘Bathwater’ overtreft zelfs dat van haar eerdere albums. Luister maar eens naar ‘Witches’ Brew’, een etherisch mooi nummer dat haar mystieke stem prachtig combineert met repetitieve figuren en spaarzaam georkestreerde muziek. Hoewel dit soort arrangementen eerder zijn gedaan, past het perfect in de 2024 vibe van in mist gehulde singer-songwriters. Het nummer klinkt origineel en tegelijkertijd vertrouwd, een moeilijk te bereiken balans die Luna Shadows moeiteloos lijkt te vinden.’Nudes’ is een ander hoogtepunt op het album. Het heeft een vleugje Laurie Anderson in het begin, wat het nummer een kunstzinnige en experimentele sfeer geeft. Dit album nodigt luisteraars uit om nieuwsgierig te zijn en beloont hen met een diepte die zich pas na meerdere luisterbeurten volledig onthult. Met ‘Bathwater’ toont Luna Shadows haar groei als artiest en haar vermogen om haar sound te vernieuwen terwijl ze trouw blijft aan haar unieke stijl. Dit album is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar nieuwe, meeslepende muziek en het potentieel heeft om bij elke luisterbeurt te groeien. (Jan Vranken) (7/10) (Luna Shadows)

Airbag – The Century of Self

Met hun nieuwe album ‘The Century of Self’ bevestigt Airbag hun reputatie als meesters van de neo-prog rock. Het album bevat slechts vijf tracks, maar elk nummer is van respectabele lengte en kwaliteit, zoals je van deze band mag verwachten. Vernieuwing blijft uit, maar dat hoeft voor de rockliefhebber op leeftijd geen probleem te zijn. De invloeden van jaren ’70 rock, met name Pink Floyd, zijn duidelijk hoorbaar en geven het album een nostalgisch gevoel. De opener ‘Dysphoria’ zet meteen de toon met zijn meeslepende melodieën en atmosferische soundscapes. De vergelijking met bands als Pendragon dringt zich op, vooral door de kenmerkende vocalen. Dit nummer is in het genre gewoon goed en weet de luisteraar direct te grijpen. ‘Erase’ is wellicht het meest typische nummer op het album. Donker en episch, het roept de grandeur van de jaren zeventig prog rock op, maar is tegelijkertijd een herinnering aan een tijdperk dat nu als retro wordt beschouwd. Dit maakt het album een prachtig eerbetoon aan de rock van weleer, met alle mogelijke clichés. Voor de liefhebber van klassieke prog rock is ‘The Century of Self’ een feest van herkenning. Airbag slaagt er niet in om met hun muziek een brug te slaan tussen het verleden en het heden, wat resulteert in een album dat vooral nostalgisch aanvoelt. Dit is een plaat voor degenen die houden van wat eens was, en dat in de beste zin van het woord. (Anton Dupont) (7/10) (Karisma Records)