Doe Maar drummer Carel Copier is Vrijdag overleden. Copier, geboren en getogen in Mill, was een veelzijdig artiest die niet alleen bekendheid verwierf in de muziekwereld, maar ook als getalenteerd kunstschilder. Op social media stromen de berichten van medeleven van collega-muzikanten binnen.
Carel Copier werd geboren in 1952 en groeide op in een muzikaal gezin. Al op jonge leeftijd toonde hij een interesse in zowel muziek als tekenen. Zijn eerste drumstel kreeg hij op twaalfjarige leeftijd, wat de basis legde voor zijn latere carrière. In de jaren zeventig begon Copier zijn muzikale reis met verschillende bands, maar zijn grote doorbraak kwam toen hij toetrad tot Doe Maar in 1978.
Samen met Jan Hendriks, Ernst Jansz en Piet Dekker vormde Copier de kern van Doe Maar, de band die later zou uitgroeien tot een van de meest invloedrijke groepen in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Copier droeg bij aan de unieke sound van de band met zijn reggae-geïnspireerde drumstijl en zijn zangpartijen. Hij nam deel aan de eerste twee albums, ‘Doe Maar’ en ‘Skunk’, en werkte mee aan het derde album voordat hij in 1981 besloot de band te verlaten.
Zijn bijdrage aan Doe Maar bleef niet onopgemerkt. Zowel Jansz als Henny Vrienten prezen Copiers vocale talenten en benadrukten het gemis van zijn stem na zijn vertrek. ‘Alleen misten we Carels stem, eigenlijk de beste van ons allemaal, vooral in de koortjes,’ zei Jansz ooit. Vrienten voegde eraan toe: ‘Hij was een beetje hees, maar volgens ons nog steeds de beste zanger van Nederland.’
Na zijn tijd bij Doe Maar richtte Copier zich intensiever op zijn andere passie: schilderen. Hij exposeerde zijn werk op verschillende locaties en vond rust en voldoening in de kunst. Zijn aquarellen werden tentoongesteld in onder andere Cultureel Centrum Myllesweerd in Mill. Copiers werk werd gekenmerkt door een gevoeligheid en aandacht voor detail die ook in zijn muziek naar voren kwamen.
Carel Copier bleef echter verbonden met de muziek. Tot aan zijn laatste jaren trad hij regelmatig op met bands zoals de Royal Calypsomen en Son of a Milkman. Zijn veelzijdigheid als muzikant en kunstenaar maakte hem tot een geliefde figuur in zowel de muziek- als de kunstgemeenschap.
De nalatenschap van Carel Copier leeft voort in zijn muziek en kunst. Zijn bijdragen aan Doe Maar blijven een belangrijk onderdeel van de Nederlandse muziekgeschiedenis, en zijn kunstwerken zullen blijven inspireren. Zijn unieke talenten en warme persoonlijkheid zullen gemist worden door velen.
De Nederlandse muziekwereld heeft een groot artiest verloren, maar zijn invloed en herinneringen zullen blijven voortleven. Carel Copier overleed op 72-jarige leeftijd, volgens zijn band Boem3 , aan de gevolgen van kanker.