Begin dit jaar brachten The Tibbs hun nieuwe album ‘Keep It To Yourself’ uit, een plaat vol soulvolle muziek die de warmte van de jaren ’60 en ’70 ademt. Het Nederlandse deel van hun internationale tour begon met een afgeladen eerste concert in Alkmaar, waar de band haar internationale charme waarmaakte.
Om de avond rustig te openen, startte de band met ‘Rationality’ en ‘Ball and Chain’, twee nummers uit de tijd dat zangeres Roxanne zich net bij The Tibbs aansloot. Gekleed in een volledig witte outfit, trok zij alle aandacht terwijl de zevenkoppige band op de achtergrond hun muziek liet spreken. Een mooi contrast dat ook terugkomt in het leeftijdsverschil van de bandleden. Juist die combinatie van energie houdt hun optreden dynamisch en interessant.
Wat direct opviel, was dat de muziek van The Tibbs op het podium nog beter tot haar recht kwam dan op de albums. Zo sprong het hammondorgel van toetsenist Anton Titsing er meer uit en had de band verschillende nummers lichtelijk aangepast voor het optreden. Hierdoor kon de zangeres haar soulvolle stem optimaal inzetten, zowel voor een funky baspartij als voor een intieme ballad zoals ‘Guess I’m Guilty’, die door het publiek met luid applaus werd ontvangen.
Tussen de nummers door vertelde Roxanne meer over de betekenis achter haar teksten. Zo bleek ‘Damaged Heart’, een nummer over liefdespijn, haar radiodebuut te zijn en belichaamt de nieuwe single ‘Ain’t It Funny’ de machteloosheid die zij momenteel voelt bij de grote conflicten in de wereld. Haar ontwapenende verhalen gaven de intieme setting van hun concert haast het gevoel van een huiskamer.
Vol energie vloog de band langs nummers van hun nieuwe album. Bij ‘Give Me A Reason’ en het swingende ‘Pyjama Party’ werd gedanst en rustige tracks als ‘In Orbit’ kregen de zaal stil. Het leek allemaal heel moeiteloos dankzij de lange ervaring die The Tibbs rijk is. Vooral bij ballads scheen de kwaliteit van de muzikanten door, met als uitschieter een blazers- of gitaarsolo in het midden. Het voelde strak zonder dat de muziek aan charme verloor, een kenmerk dat laat zien hoe goed de bandleden op elkaar zijn ingespeeld.
Met Roxanne aan boord leek de band nog meer de funk-gerelateerde kant van soulmuziek op te zoeken. Tijdens ‘Can’t Teach An Old Dog New Tricks’ en ‘The Main Course’ speelden de bandleden bas- en toetslijnen die lichtelijk aan Parliament Funkadelic of James Brown deden denken. Tel daarbij op dat de zang onder de bezoekers werd vergeleken met een Duffy- of Winehouse-achtige vibe en het is duidelijk waarom er ook in het buitenland interesse is voor de Noord-Hollandse Tibbs.
De ‘Keep It To Yourself’ tour van The Tibbs is nog tot en met 15 juni in Nederland te bewonderen. Ben je gek op soul of blues? Dan is het zeer aan te raden om een optreden van deze talentvolle Nederlandse band mee te maken.
Foto’s (c) Tyron Rosheuvel