Bryson Djuan Tiller werd bekend door zijn eerste nummer ‘Don’t’ dat hij uploadde op
Soundcloud. In een korte tijd veranderde er veel voor hem. Grote artiesten wilde
samenwerkingen en hij sloeg het aanbod van OVO (platenlabel van Drake) gerust af. Toen
Tiller zijn eerste album uitbracht, steeg deze naar nummer 11 op de US Billboard 200. Sinds 2015 heeft hij vier albums uitgebracht en maakt hij veel reclame voor zijn nieuwe album. Hij heeft in de tussentijd nog een aantal features gehad, misschien zijn de features wel wat hem heeft gemaakt tot wie hij vandaag de dag is. Maandag stond hij in AFAS Live.
De sfeer in AFAS Live was raar. Iedereen leek erg onrustig en er werd veel gelopen. Mensen wisten niet zo goed wat ze moeten doen. Of de mensen voor de muziek kwamen, geen idee. Het was zien en gezien worden. Het achterste gedeelte van de zaal was vrij leeg, aangezien het niet uitverkocht was. Duizenden telefoons bleven het gehele concert in de lucht. Er waren zelfs (voornamelijk) vrouwen die zichzelf het hele concert hebben gefilmd. Een R&B/Hiphop concert is heel anders dan andere soorten concerten. Ze hebben allemaal genoten op hun eigen manier, maar het gevoel van een concert was niet geheel aanwezig.
Bryson Tiller kwam het podium opgelopen in een zwart pak met ledverlichting. Zijn twee dansers droegen een zwart gewaad met een cirkel op hun gezicht, die ook verlichtte. Achter Tiller waren speciale verlichtingen te zien en de artiest maakte veel gebruik van rook. Hij gaf meerdere keren aan dat hij ziek was. Hierdoor zong hij sommige nummers niet mee, om even te rusten. Doordat Bryon Tiller zoveel features heeft, was het een show van korte duur. Er werd alleen geknipt naar de stukjes waar hij te horen was. Dat is logisch, maar het verpestte het moment van het nummer. Al helemaal omdat het duidelijk was dat het een aantal favoriete nummers van zijn fans zijn. Denk hierbij aan: ‘Wild Thoughts’ (Rihanna & Dj Khaled), ‘Playing Games’ (Summer Walker) en ‘Could’ve Been’ (H.E.R).
Het voelde eerder aan als een avond uitgaan dan daadwerkelijk een concert. Het publiek bleef zich verplaatsen en er was geen enkel moment rust. Ook werd er extra aangegeven dat de kans op zakkenroller meer dan aanwezig was die avond. Bryson Tiller gaf een mooie speech over zijn keren in Amsterdam en dat hij telkens genoot. Zijn nieuwe album bleef een terugkerend onderwerp. Dat heeft hij goed gepromoot. Tegen het einde van de show vielen de lichten uit en was er een stem die begon te praten. Hij zong weinig nummers van zijn nieuwe album. Maar het bleef gepromoot worden. De robotstem viel uit en Bryson kwam terug in een wit tweedelig pak. De fans werden gek.
Het nummer waar iedereen naar uitkeek was uiteraard ‘Don’t’. Toen het eindelijk zo ver was vulde de zaal zich met geschreeuw van alle kanten. Dit was hét moment. Net voor de welbekende drop, kwam er een gitaar solo en veranderde de roodgekleurde zaal zich met blauw licht. Tiller weet goed hoe hij moet inspelen op het publiek. Het was een kort concert met veel onrust maar er is zeker genoten. Optreden als je ziek bent als artiest zijnde, is niet makkelijk, daarom was er veel respect voor Bryson aanwezig in de zaal.
De merchandise was ontzettend goedkoop. Een shirtje kostte tien euro en voor een tientje extra had je een trui. Het is mooi om te zien wanneer artiesten weten dat het voor sommigen ook niet haalbaar is om een trui te kopen van negentig euro en hierdoor de prijs verlagen. Dit is ook een manier van spelen met emotie van de fans. Ze zijn eerder gedreven om iets te kopen wat zo goedkoop is. Geweldig gedaan. Betaalbaar voor de fans en goed voor Tiller zijn naam.
De meningen zullen zeker verdeeld zijn over dit concert. Het was niet altijd vocaal even sterk, maar hij was ziek. Tiller zijn connectie met de fans was erg sterk. Ondanks alle telefoons en onrust werd er veel genoten en meegezogen. De verlichtingen gaven een extraatje aan het optreden. Bryson Tiller heeft een prima show neergezet in de Afas live.