Zanger/gitarist Jon Amor werd bekend door ‘The Hoax’. Hij speelt mee bij DVL, de band van Guy Forsyth. Daarnaast bracht Jon met zijn Jon Amor Blues Group en solo, diverse albums uit. Sinds kort is ‘The Turnaround’ van Jon Amor Trio uit. Op dit debuutalbum staan elf blues rock, roots rock nummers, waaronder een aantal covers. Bijvoorbeeld: ‘Tonight I’m Gonna Make You A Star’ van B.B. King.
Als eerste hoor je de titeltrack met zijn leuke, pakkende intro. Het bevat niet alleen heerlijk gitaarspel, maar ook de ritmesectie is erg goed. De bas van Tom Gilkes is goed te horen en Jerry Soffe drumt mooi gedetailleerd. Dit openingsnummer, met zijn plotselinge eind, blijft lekker in je hoofd kleven. De tekst van ‘Make You Mine’ is niet al te ingewikkeld en nodigt uit om mee te zingen. Vooral aan het refrein merk je dat het geschreven is om live te spelen. Je voelt gewoon waar er interactie met het publiek zal zijn. Bovendien biedt het instrumentale stuk ruimte voor improvisatie tijdens een live show. Terwijl het onverwachte eind niet makkelijk is om live perfect te spelen.
De flow van het instrumentale intro ‘Miss James’ is prettig, de gitaar speelt hier een belangrijke rol in. Weer zijn er heerlijke bas grooves en het drumkit wordt rustig bespeeld. Tijdens een rustig stukje is er een goede combinatie van de ritmesectie en Jon’s stem. ‘I Know What You’re Using’ is aangenaam langzaam. Tijdens een instrumentaal stuk nemen tempo en volume iets toe, maar de laid-back sfeer blijft bewaard. Ook de nummers die volgen hebben een fijne flow. Sommige nummers zijn wat rustiger, maar ‘Sit & Wonder’ is opzwepend. Het klappen werkt aanstekelijk, je tapt vanzelf mee in de maat. Er is goed nagedacht over de intro’s, dat merk je bijvoorbeeld aan het bijzondere, rustige intro van ’She Thought I Was An Eagle’. Dit nummer van de Jon Amor Blues Group heeft een ware metamorfose ondergaan: verrassend, maar zeer geslaagd. Het snellere gitaarspel vormt een goed contrast met de ritmesectie. De intense zang heeft hier een licht ruw randje.
‘Lovin’ Cup’ is pakkend. Dit (gecoverde) feel good nummer heeft, tot en met het einde, een leuke opbouw. Het ritme in ‘Nothing Coming Easy’ is weer kalm, toch zijn er leuke details in verweven. De sfeer van dit laatste nummer is huiselijk en ongedwongen.
Het album is live opgenomen in Crescent Records Studio, Swindon (UK). Het geluid is iets aan de doffe kant, maar dat hindert niet. Je voelt de liefde voor de muziek. De nummers zijn geschreven en/of gespeeld met een live performance in het achterhoofd. De toegankelijke en aanstekelijke ritmes en melodieën blijven al snel in je hoofd kleven. De details en de opbouw zorgen ervoor dat het album blijft boeien. De verdeling tussen gitaar, bas en drum is fantastisch. Er is niet alleen gaaf gitaarspel. Maar er zijn ook volop heerlijke bas grooves en prima drums/percussie. Er is duidelijk zorg besteed aan de composities, dat geldt ook voor de outro’s. Bovendien is er goed nagedacht over de volgorde van de tracklist. Kortom ‘The Turnaround’ is een erg goed album. (8/10) (Thirtybee Records)