Een nieuwe muzikale ervaring met het laatste werk van SPOOK! Dit Belgische trio, zeg maar met recht een supergroep, bestaande uit Nicolas Rombouts (Ottla, Zita Swoon, Dez Mona) op contrabas, Simon Segers (De Beren Gieren, Black Flower, MDCIII) op drums en Filip Wauters (Het Zesde Metaal, The Whodads, BackBack) op pedal steel en elektrische gitaar, brengt op 31 mei hun langverwachte album ‘The Brood’ (Engels voor ‘gebroed’) uit op W.E.R.F. Records. Maar eerst: Twee nieuwe singles, nu al!
Het Antwerpse SPOOK, in 2019 ontstaan als gelegenheidsformatie tijdens het Gentse Citadelic jazzfestival, staat bekend om hun unieke benadering van collectieve improvisaties vermengd met kleine stukjes compositie. Van intieme en minimale droning tot explosieve grooves, het trio duikt steeds “in the moment” om nieuwe geluiden en composities te ontdekken. De kenmerkende klanken van de pedal steel en het eigenzinnige gebruik van effectenpedalen geven SPOOK een unieke en veelzijdige sound, die invloeden uit genres als jazz, krautrock, minimal, noise en free combineert. En dat terwijl de band zichzelf categoriseert als Free-Country of Post-Western.
Soit, op ‘The Brood’ verkent SPOOK een meer hedendaagse klank, met minder nadruk op de country-invloeden van hun debuutalbum. Het album biedt meer meditatieve improvisaties en abstractere repetitieve composities, waarbij je bijna oosterse invloeden zou kunnen ontwaren. En dat kan kloppen, want de hoes van het album is gemaakt door de Japanse kunstenaar Kumi Sugaï. Deze symboliseert de atmosfeer van het album, als een wolk van klank waarin SPOOK zich bevond tijdens de creatie ervan. De klank van ‘The Brood’ is minder dicht dan op het eerste album en is eerder open en lichter van kleur, met meer ruimte en luchtigheid.
De eerste twee singles van het album, ‘Hindsight’ en ‘Impro #4’, geven een voorproefje van de uitersten die je op ‘The Brood’ kunt verwachten. ‘Hindsight’ is een compacte track met een onweerstaanbare basgroove, spannende pedal steel harmonieën en weerbarstig drumwerk. Hierin herkennen we de Western invloeden van weleer. Een beetje de lange stoomtrein door het Westernlandschap. Cactusje op de achtergrond, cowboy op zijn paard in de verte.
‘Impro #4’ daarentegen, heeft een langzame opbouw zonder ooit een climax te bereiken, en een puur voorbeeld is van instant composing. ‘Impro #4’ is de laatste opnamedag tot stand gekomen als een soort van rituele afsluiting van enkele intense sessies. Improviseren 4.0 zeg maar, maar gelukkig wel in éen take opgenomen. Experimentele Jazz, precies van de kwaliteit waar België inmiddels zo om bekend staat.
Met ‘The Brood’ neemt SPOOK je mee op een sonische reis die je het best kunt ervaren met een koptelefoon, terwijl je staart naar het voorbijtrekkende wolkendek en de oneindigheid van een blauwe hemel. Morgen gaan de tracks openbaar, maar vandaag al mogen wij je op Maxazine kennis laten maken met de nieuwe muziek van SPOOK: ‘Hindsight’ en ‘Impro #4’ in twee exclusieve primeurs. Lean back…