In de rijke geschiedenis van de Nederlandse popmuziek zijn er enkele nummers die een onuitwisbare stempel hebben gedrukt op de nationale en internationale muziekscene. Een van die nummers is ‘Mississippi’, een meeslepende hit die de Nederlandse band Pussycat tot grote hoogten tilde. Met Werner Theunissen aan het roer als songwriter en een onweerstaanbaar deuntje dat bekend werd over de hele wereld, markeerde ‘Mississippi’ een keerpunt in de carrière van deze iconische band.
Het verhaal achter ‘Mississippi’ begint met Werner Theunissen, een Nederlandse muzikant die zich liet inspireren door de klanken van de legendarische Bee Gees-hit ‘Massachusetts’ uit 1967. Het nummer, doordrenkt met zowel rock- als country-invloeden, weerspiegelde een tijdperk van verandering in de muziekwereld. Toen Eddy Hilberts, een opkomende muziekproducent bij Bovema, het potentieel zag van Pussycat om dit nummer nieuw leven in te blazen, begon het verhaal van ‘Mississippi’ zijn vorm aan te nemen.
De opnamen van ‘Mississippi’ vonden plaats in januari 1975, met een indrukwekkende verzameling van getalenteerde muzikanten die de studio in Heemstede vulden. Met Tonny Willé, Marianne Hensen en Betty Dragstra aan de microfoons, onder leiding van Werner Theunissen’s meesterlijke composities, werd de magie van ‘Mississippi’ vastgelegd op band. Hoewel Bovema in eerste instantie aarzelde en het nummer als ‘oubollig’ bestempelde, kon niets de opmars van dit krachtige nummer stoppen.
Na een bescheiden start kwam ‘Mississippi’ op het spoor van succes toen het werd gebruikt in een quizvraag over de rivier de Mississippi, wat leidde tot een gestage stijging in de hitlijsten. In december 1975 bereikte het nummer de top van zowel de Nederlandse Top 40 als de Nationale Hitparade, en het was slechts het begin van een triomfantelijke reis over de hele wereld. Van België tot West-Duitsland, en zelfs tot in het Verenigd Koninkrijk waar het aanvankelijk werd afgeschreven, veroverde ‘Mississippi’ de harten van muziekliefhebbers overal.
Voor Pussycat betekende het succes van ‘Mississippi’ zowel glorie als uitdagingen. Hoewel ze wereldwijd miljoenen exemplaren verkochten, ontvingen ze maar weinig royalty’s als beginnende band. Bovendien bracht het onverwachte succes een verwachting met zich mee dat ze gespecialiseerd waren in een specifiek genre, wat niet helemaal waar was. Maar ondanks de obstakels blijft ‘Mississippi’ een onmiskenbaar hoogtepunt in de carrière van Pussycat, een herinnering aan hun vermogen om grenzen te doorbreken en harten te veroveren met hun muziek.
Naast het immense succes van ‘Mississippi’ had Pussycat een indrukwekkende reeks van hits, waaronder ‘Georgie’, ‘Smile’ en ‘My Broken Souvenirs’, die hun plaats in de annalen van de Nederlandse popgeschiedenis veiligstelden. Hun internationale triomfen werden bekroond met prestigieuze prijzen en erkenning, waaronder de Conamus Exportprijs en lof vanuit verschillende hoeken van de muziekindustrie.
Hoewel de glans van ‘Mississippi’ nooit zal vervagen, evolueerde Pussycat door de jaren heen, met solocarrières, comebacks en reünies die het erfgoed van de band levend hielden. Het verhaal van ‘Mississippi’ blijft een krachtig symbool van de tijdloze aantrekkingskracht van Nederlandse popmuziek, en de nalatenschap van Pussycat als een van de meest geliefde bands uit die tijd.
In een wereld van veranderende trends en vluchtige roem, blijft ‘Mississippi’ staan als een monument voor de onsterfelijke kracht van muziek om grenzen te overstijgen en generaties te verenigen in hun liefde voor een goed nummer. En voor Pussycat zal het altijd een kroonjuweel blijven in de schatkist van de Nederpop.
Met hun unieke mix van countryrock en onweerstaanbare melodieën, veroverde Pussycat de harten van miljoenen fans over de hele wereld. Hun nalatenschap leeft voort in de tijdloze klanken van ‘Mississippi’ en hun vele andere hits, en herinnert ons eraan dat echte muziek geen grenzen kent. Pussycat hield in 1985 op te bestaan, en anno 2023 is het stil geworden rondom de band. De zingende zusjes zijn allen de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd en hebben geen interesse meer om hun verhaal te blijven vertellen. Zij laten liever de muziek spreken.
Foto (c) Henk Bloebaum, CC BY-SA 3.0