Gaming en muziek gaan onherroepelijk samen. Je kan de relatie tussen muziek en gaming zien als een soort ‘symbiose’, waarbij muziek gaming ondersteunt en de hele ervaring voor spelers verrijkt. Dit kan zich op subtiele manieren uiten, in vrijwel alle soorten games die je je kan inbeelden. Laten we even dieper ingaan op de belangrijkste manieren waarop muziek de game-ervaring beïnvloedt.
Alle soorten games?
Al vanaf de eerste generatie videogames kunnen spelers genieten van leuke deuntjes om hen volledig in de gamingwereld onder te dompelen. De muziek die je bij games zoals Pong en Tetris kon vinden was niet erg indrukwekkend, maar dit droeg indertijd bij aan de ervaring. Vrijwel alle soorten videogames kunnen in feite verbeterd worden door muziek! Dit kan gaan van rustige achtergrondmuziek bij ‘basic games’ zoals schaken op je computer of Blackjack bij een online casino, tot epische orkestrale soundtracks bij Massive Multiplayer Online Role Playing Games. Er zijn zelfs games die vrijwel volledig gebaseerd zijn op muziek, denk aan Guitar Hero (voor meerdere platforms) of Donkey Konga op de Gamecube.
Niet alle games zijn echter gebaat bij uitgebreide soundtracks of ellenlange composities, soms zijn eenvoudige deuntjes meer dan voldoende om de gewenste sfeer op te roepen. Een goed voorbeeld hiervan zijn gokkasten en tafelspellen. Alle soorten online casino’s, ook die zonder CRUKS, maken gebruik van gepaste muziek om spelers een aangename gamingervaring te bieden. Dit is vaak niet meer dan een simpele melodie die past bij het thema van het spel. Eenvoudig, maar uiterst effectief.
Sfeer en thematiek
We kunnen niet om het feit heen dat muziek een ingrijpend effect kan hebben op de sfeer en thematiek van een videogame. Het is, zonder overdrijven, een essentieel onderdeel ervan, en muziek kan de toon zetten voor de hele game-ervaring. Een mysterieus avontuur in een donker bos of verlaten stad, een grootschalig schietgevecht met aliens of het verkennen van een gigantische open vlakte, worden allemaal ondersteund door het type muziek dat wordt gespeeld. Componisten van videogames (zoals de legendarische Koji Kondo bij Nintendo) maken gebruik van verschillen in tempo, soorten tonen en instrumenten om de gewenste emoties op te roepen bij spelers, en hen volledig onder te dompelen in de desbetreffende gamewereld. Het is dan ook van het grootste belang dat het soort muziek past bij het thema van het spel! De verkeerde muziek kan immers erg storen en de sfeer zelfs volledig verpesten.
Wat betreft voorbeelden van muziek die het thema en de sfeer van een videogame ondersteunt, zijn er duizenden voorbeelden. Denk aan de leuke en iconische deuntjes van Super Mario of de grootschalige epische muziek van World of Warcraft. Ook de “Dark Souls” serie gedijt op de kwaliteit van de achtergrondmuziek. Deze serie staat immers bekend om de intense en uitdagende gameplay, en dit wordt beklemtoond door de dreigende en beklemmende muziek. Dit roept spanning en angst op bij spelers, zeker wanneer ze duistere kerkers verkennen of een sterke vijand confronteren.
Het verhaal
Ook het verhaal zelf kan worden geholpen door gepaste muziek, waardoor spelers veel meer betrokken zullen worden bij de videogame en wat er precies gebeurt. Dit is in feite erg vergelijkbaar met filmmuziek, waar de emoties van kijkers worden versterkt door muziek. De plot wordt sterk ondersteund door de gepaste deuntjes, en de verhaallijn is des te rijker als spelers emotioneel worden betrokken bij personages en de gebeurtenissen in het spel. Denk bijvoorbeeld aan treurige muziek als een belangrijke personage sterft.
Gameplay
Natuurlijk zal de algemene gameplay ook kunnen baten bij het gebruik van gepaste muziek. Zo kan het muzikale ritme worden gesynchroniseerd met bepaalde acties in het spel. Bij een actiescène kan het tempo verhogen, of verlagen als er een emotioneel moment is. Dit kan spelers helpen bij het nemen van de nodige actie, of bij het oplossen van puzzels en navigeren door complexe omgevingen.
In The Legend of Zelda serie zijn er bijvoorbeeld bepaalde vijanden die je aanvallen van bovenaf, en net voor ze je bereiken zal je een onheilspellend deuntje horen. Als je dit hoort, moet je meteen actie ondernemen om te vermijden dat je wordt meegesleurd. Muziek is dus absoluut vereist bij het spelen. Ook bij de Resident Evil videogames wordt er voortdurend gebruikgemaakt van muziek om de gameplay te ondersteunen, bijvoorbeeld door het schreeuwen van vijanden of het fluiten van pijlen die op je af komen.
Conclusie
Kortom, muziek en videogaming gaan onherroepelijk samen. Om het even welk soort game je speelt, een gepaste muzikale compositie heeft een sterk effect op de sfeer en thematiek, het verhaal en de gameplay. Muziek kan een blijvende impact hebben op spelers, zelfs lang nadat ze het spel hebben verlaten. Deuntjes zoals die van Super Mario laten een indruk na, en zijn zelfs bekend bij mensen die het spelletje nooit hebben gespeeld. De rol van muziek in gaming is dus van onschatbare waarde. Het schept de gepaste sfeer, stimuleert emotionele betrokkenheid bij gamers, en tilt de volledige game-ervaring tot een hoger niveau.