Poppodium Nieuwe Nor blikt met trots terug op een succesvol tweede jaar na haar uitbreiding in 2022. In het jaar 2023 mocht het podium bijna 60.000 bezoekers verwelkomen, wat een stijging van ruim 15.000 bezoekers betekent in vergelijking met het voorgaande jaar. De toename in bezoekersaantallen is toe te schrijven aan zowel een groei in het aantal activiteiten in de eigen zalen als aan externe programma’s, waaronder de succesvolle her-introductie van het stadsfestival Booch? in Heerlen.
Een opvallende groei was merkbaar in het aantal eigen activiteiten, dat steeg van 147 naar 240. Hieronder vielen 210 activiteiten, variërend van concerten tot dance-nachten, die plaatsvonden in de eigen zalen van de Nieuwe Nor. Directeur-Bestuurder Johan de Niet deelt zijn tevredenheid: “We zijn uitermate tevreden met de hoeveelheid activiteiten afgelopen jaar. We gaan hiermee niet alleen onze eigen doelen voorbij, maar dragen ook bij aan een aantrekkelijk cultureel divers aanbod in Parkstad.”
Een van de doelstellingen voor 2023 was gericht op het verkennen van niches in het programma. Met specifieke programma-lijnen zoals ‘Hard in Heerlen’ voor Metal, ‘Repost’ voor New Wave en ‘Capital’ voor hiphop bouwt de Nieuwe Nor aan een loyaal publiek. Tevens droegen genre-festivals op eigen locatie zoals Rockabilly Breakout, Rise Or Die en Capital Hiphop bij aan de groei. Het gevolg van deze koers was een meer dan gemiddelde stijging aan internationale publiek, met name uit Duitsland, waar gerichte marketinginspanningen en ticketverkoop werden gerealiseerd. In totaal bezochten 45.617 mensen een activiteit in de zalen van de Nieuwe Nor, waarvan 34.805 een ticket aanschaften.
Buiten de eigen locatie was de Nieuwe Nor verantwoordelijk voor de succesvolle her-introductie van Booch? in Heerlen. Het festival trok meer dan 10.000 bezoekers. Ook organiseerde de Nieuwe Nor 28 andere externe activiteiten, van Klein.Berlijn tot concerten in de Heerlense horeca waar 3.484 bezoekers op afkwamen. Voor het jaar 2024 heeft de Nieuwe Nor het doel gesteld om meer dan 40.000 tickets voor activiteiten op de eigen locatie te verkopen. Daarnaast wordt ingezet op het verder verankeren van muziekliefhebbers in Parkstad, onder andere door de introductie van een Clubkaart, die inmiddels is uitverkocht. Ook kunnen liefhebbers uitkijken naar de terugkeer van festivals als Rockabilly Breakout, Rise Or Die, Capital Hiphop en Booch?.