Zondag 19 november, vroeg in de avond zette de Zweedse elektro Rock band Smash Into Pieces de Bosuil in Weert letterlijk en figuurlijk in vuur en vlam. Vorig jaar december beloofde de band om terug te komen naar de Bosuil en nog geen jaar later hebben zij hun belofte ingelost. Dit keer met nog meer fans dan vorig jaar in de zaal en dat voor een concert op een druilerige zondagnamiddag in november. Met nog de aantekening dat zij op zaterdagavond voor een uitverkocht Doornroosje in Nijmegen speelden en maandagavond 20 november in een uitverkochte Melkweg.
De Bosuil in Weert opende haar deuren iets na 15 uur. Op dat moment stond er reeds een rij met bezoekers ongeduldig voor de deur wachten om naar binnen te mogen en dat was niet alleen vanwege het regenachtige weer. Een uur later was de Bosuil meer dan goed gevuld en betrad het voorprogramma Cyan Kicks, een Finse pop- rockformatie, het podium.
Cyan Kicks bestaat uit de leadzangeres Susanna Alexandra, Leevi Erkkilä (bassigitaar), Niila Perkkiö, (gitaar) en Pietari Reijonen (drums). Cyan Kicks is een vooruitstrevende moderne poprockband, opgericht in 2016 in Helsinki met een scherpere en donkerdere rand dan de meeste bands in hun genre. Hun laatste album ‘I Never Said 4Ever’ laat een pop rocksound horen met nummers die op krachtige wijze het publiek trakteren op een powervrouw en haar liefdeservaringen.
Cyan Kicks imponeerde de bezoekers van de Bosuil met haar catchy nummers zoals ‘I never said 4ever’, ‘Wish you well’ en ‘Can’t get you outta my bed’. Cyan Kicks zette als voorprogramma een super show neer en het aanwezige publiek kon vooral het laatste nummer ‘Hurricane’ erg waarderen. Bijzonder weetje is dat Cyan Kicks met dit nummer voor Finland naar het Eurovisie songfestival in 2022 wilde gaan, maar dat zij het in de nationale voorronde helaas verloor van rockformatie The Rasmus.
Cyan Kicks bouwt dan ook volop aan haar muzikale carrière en wordt hiervoor ook gesteund vanuit het project Liveurope. Dit is het eerste Europese initiatief dat concertzalen ondersteund bij de promotie van opkomend muzikaal talent uit Europa. Liveurope wordt medegefinancierd door het Creative Europe-programma van de Europese Unie en wordt ondersteund door het Above 55°-programma van het Nordic Culture Fund. Cyan Kicks maakt tijdens haar optreden de belofte van opkomend muzikaal talent zeker waar.
Stipt om 17 uur was het tijd voor Smash Into Pieces. APOC DJ, de apocalyptische DJ/Drummer/ bandleader en Superhero van Smash Into Pieces verscheen op het led scherm met zijn ‘Arcadia’ intro. APOC DJ droeg een led-masker en was verder geheel in Star Wars’ Kylo Ren-stijl gekleed. Onbekend is wie hij was, maar dat was onderdeel van de gehele show en act. Zodra APOC plaats nam achter de drums, betraden de gitaristen Emanuel (tijdelijke vervanger van Benjamin Jennebo) en Per Bergquist het podium, gevolgd door zanger Chris Adam Hedman Sörbye. Vanaf dat moment werd het publiek getrakteerd op ronkende gitaren en een geweldige vuurshow, die startte bij het eerste nummer ‘Flow’.
Hoewel Smash Into Pieces geen vuur nodig heeft om de zaal plat te spelen met haar mix van metal en electro/EDM, gaf dit zeker een extra dimensie aan het optreden. Smash Into Pieces wist de bezoekers gedurende een bijna vijf kwartier durende set omver te blazen. Rust momenten waren er nauwelijks, wel kwam APOC achter zijn drumstel vandaan om een t-shirt het publiek in te gooien. Tevens had APOC nog een moment of fame tijdens een korte indrukwekkende drumsolo, zodat Chris Sörbye even adem kon halen.
Hoewel APOC DJ de bandleader volgens de website is, is frontman en zanger Chris Sörbye degene die de microfoon heeft om zijn boodschap over te brengen. Chris heeft een bijzonder herkenbaar stemgeluid, maar is vocaal ook sterk en zeer divers. De band wordt dan ook vaak vergeleken met Linkin Park en Chris’ stemgeluid ook met het geluid van wijlen Chester Bennington. Dat Chris Sörbye meerdere stijlen aankan, van grunge tot gevoelig, komt zeker naar voren bij de gehele setlist, die gaat namelijk van hard zoals bij ‘Flow’ en ‘Glow in the dark’ tot gevoelig en zacht bij de cover ‘Mad World’. Het publiek werd ook nog getrakteerd op een speciale versie van ‘Boomerang’ waar Susanna van Cyan Kicks het podium op vloog om Chris vocaal bij te staan. Dat maakte het feestje compleet en de vele Smash Heads (fans van Smash into Pieces), die omdat het concert zeer vroeg begon ook bestond uit kinderen, genoten met volle teugen.
De enige twee minpunten van het optreden waren wellicht dat er weinig interactie met het publiek was en het slechte geluid aan het begin. Chris Sörbye sprak nauwelijks tussen de nummers, waardoor het leek of hij de bus nog moest halen omdat de nummers elkaar in rap tempo opvolgden. Pas op het einde nam de zanger een moment de tijd om het publiek meer persoonlijk toe te spreken, met name over de oorlogen in deze ‘Mad World’.
Als afsluiter werd net als bij Cyan Cicks de inzending van “Melodifestivalen” de Zweedse voorronde van het songfestival ten gehore gebracht. Smash Into Pieces kwam met de nummer tot in de finale, maar moest het helaas afleggen tegen onder andere de winnares van afgelopen jaar Loreen.
‘Six feet under’, de inzending van Smash into Pieces werd echter door de aanwezige bezoekers zeer gewaardeerd en had het ook in Liverpool vast goed gedaan. Wel met de kanttekening dat zowel Smash Into Pieces als Cyan Kicks geen standaard Eurovisie inzendingen zouden zijn, maar dat was Maneskin ook niet. Kortom een geslaagde zondagmiddag voor liefhebbers van electro/EDM Rock!
Foto’s (c) Daniel Frissen