Zaterdag 18 november stond een van Nederland’s beste artiesten, Kovacs, in TivoliVredenburg met een van Nederland’s meest veelbelovende nieuwe artiesten, singer-songwriter Morpheus.
Morpheus is een Nederlandse zanger die binnenkort op Noorderslag zal staan en al veel indruk maakte op Grasnapolsky. In Tivoli bracht hij nummers van zijn 7 tracks tellende EP plus een nog niet uitgebracht nummer. Hij werd begeleid door slechts één muzikant, pianist Polle op keyboard.
Een aantal van de nummers gaan over het overlijden van zijn moeder. Zo gaat het nummer ‘Gold’ over herinneringen die je voor altijd bij je kunt dragen en ‘Burning in Paris’ over de spijt die zijn vader had omdat hij niet met zijn vrouw naar Frankrijk is gegaan toen het nog kon.
Als je optreedt met slechts één muzikant is er een risico dat er niet veel variatie in het optreden zit, maar Morpheus wist met zijn nummers en z’n prachtige (volgens iemand in het publiek zelfs ‘buitenaards mooie’) stem van het begin tot het einde de aandacht van het publiek vast te houden.
Kovacs
Kovacs stond op het podium met een geweldige band, bestaande uit onder andere een trompettist, een toetsenist en een zangeres. Met haar uitgebreide band, haar geweldige, Amy Winehouse-achtige stem en haar expressieve manier van optreden kan ze alle kanten op. Van de ingetogen gebrachte nummers waarmee ze haar optreden begon, tot swingende nummers als ‘Goldmine’, alles leverde een daverend applaus op.
Tussen de nummers door vertelde ze dat ze gestopt is met drinken. Over het nummer ‘Freedom’ zei ze dat het over haar eigen freedom gaat, dat ze altijd maar in het stramien van popster moet passen en ze nu kunst en muziek wil gaan combineren. Dat is haar freedom.
Toen de band even van het podium verdween, bleef het publiek applaudisseren en fluiten tot ze weer terug waren. Bij de aankondiging dat het laatste nummer eraan kwam, werd er ‘boe’ geroepen. Kovacs: “Als je het zo leuk vindt, dan kom je toch gewoon nog een keer?”
Het afsluitende nummer ‘Child of Sin’ viel niet echt op tussen de andere nummers, terwijl het zo veel indruk maakt als je de video ervan bekijkt. Dit kwam niet alleen door het ontbreken van de stem van Till Lindemann en de manier waarop het nummer gebracht wordt in de indrukwekkende video, maar ook door het feit dat een deel van het publiek gek genoeg gezellig mee ging zitten klappen met dit nummer over het kindermisbruik dat Kovacs zelf heeft meegemaakt.
Kovacs gaf een indrukwekkend concert in Utrecht, waarvoor woorden tekort schieten. Laten we hopen dat we niet lang hoeven te wachten op een reprise, zodat nog meer mensen deze geweldige live-artieste kunnen meemaken.
foto’s: Irene Witpaard