Als je als achttienjarige een platendeal krijgt aangeboden bij Roc Nation (het label van Jay-Z) dan moet je wel wat in huis hebben. Het lukte de zangeres Maeta Hall echter omdat ze zelf covers opnam die ze daarna deelde op Soundcloud en IG. Haar stem werd opgemerkt door niemand minder dan Omar Grant, de A&R manager van Roc Nation en dat was voor haar een triple 20 en een voltreffer in de bull’s eye. “Nice catch!” moet Grant gedacht hebben, want binnen een maand kreeg het gouden keeltje een contract aangeboden. Ze besloot daarop om van Indianapolis naar L.A. te verhuizen zodat ze zich helemaal op de muziek kon storten. En ja, dan gaan er ineens een heleboel deuren open. Ze nam de afgelopen vijf jaar deel aan schrijverskampen, bouwde een netwerk op, tourde met Jazmine Sullivan en opende voor H.E.R.
Afgelopen woensdagavond stapte ze met een volle bos krullen en met een nauwsluitende lederen jurk goedlachs het podium op van de Upstairs. De Melkweg maakt het mogelijk, met een ticketprijs van onder de 15 euro, voor jonge mensen om concerten van Internationale artiesten te bezoeken. Dat er daarom geen begeleidingsband meekwam was erg jammer, maar het was wel te verwachten. Ze kreeg wel support van twee hele goede backing vocalisten maar een paar akoestische nummers met alleen een gitarist of pianist hadden meer body en dynamiek aan haar showcase kunnen geven.
Maeta opende met ‘Sexual Love’ dat tevens de openingstrack is van haar debuutalbum ‘ When I hear your name’ dat in het voorjaar uitkwam. Het is een album waarop de grenzen tussen pop en r&b vervagen. Bij het inzetten van het intro werden er zo’n honderd mobieltjes uit tassen en broekzakken getoverd om de opkomst van de jonge diva vast te leggen. Kort daarop volgden nog enkele songs van haar album zoals ‘Fuck Your Friend’, ‘Control Freak’ en het ondeugende ‘ASMR’. Haar belangrijkste wapen is natuurlijk haar stem en in een uitverkochte zaal liet ze horen wat ze stem-technisch allemaal in huis heeft. Met de pittige Beyoncé cover ‘1 + 1’ maakte ze halverwege de set, zittend op een kruk, de meeste indruk, maar pas bij het inzetten van de Queen-cover ‘Cool Cat’ kwam de zaal in beweging. Waarschijnlijk was ze zelf ook onder de indruk want ze was heel even de tekst kwijt. Shit happens. Ze was er totaal niet door uit het veld geslagen en zette vervolgens een andere meezinger in: ‘Leave the door open’ van Silk Sonic.
Met ‘Through The Night’, een van de sterkste tracks van het debuutalbum, die ze opnam met ‘The Free Nationals’, sloot ze de avond af. Ze kwam nog één keer terug voor een encore in de vorm van ‘Anybody’ maar toen zat de avond er echt op. Maeta liet de fans in Amsterdam kennismaken met een spontane, zelfverzekerde en sensuele zangeres. Een zangeres die met een flink bereik en natuurlijk charisma de aandacht een uur kon vasthouden. Oké, oké, de techniek liet haar een keer in de steek en al die ad-lips voelden soms een beetje aan als overkill, maar ze koos voor deze mini-tour voor een aantal intieme podia waarmee ze ook een zekere vorm van bescheidenheid toont. Maeta dook dit jaar ook nog de studio in met Pharrell dus dat zou zomaar haar volgende release en grote doorbraak kunnen zijn! Hopelijk komt ze dan weer terug naar Nederland…maar dan met een complete live band.
Foto’s: Perrin Oubrie