Vier jaar geleden verschenen de Britse pioniers van de new wave band New Order voor het eerst in 35 jaar sinds hun optreden in het Arena Theater (later bekend als Nighttown) weer op een Nederlands podium. Opmerkelijk gezien de invloed van deze iconische groep. Lowlands haalde leadzanger Bernard Sumner, drummer Stephen Morris, toetsenist en gitarist Gillian Gilbert, bassist Tom Chapman (sinds 2007 de vervanger van het originele bandlid Peter Hook) en gitarist Phil Cunningham naar het festival voor een betoverende show waar jong en oud een stuk muziekgeschiedenis konden inhalen. Want niet alleen stond de in Manchester opgerichte band aan de bakermat van de new wave met hun vernuftige mengeling van elektronica, dance, alternative en postpunk in hun muziek, ook maakten Sumner en Morris (en Hook) deel uit van het legendarische Joy Division dat na een zeer kort maar succesvol bestaan met melodieuze liedjes en donkere teksten, ophield door de zelfmoord van frontman Ian Curtis.
Slechts twee maanden na hun herovering op Lowlands stond New Order in een uitverkochte AFAS in Amsterdam waarna de vraag rees wanneer en of New Order terug zou keren. Afgelopen voorjaar werd die vraag beantwoord toen de band een korte Europese/Britse herfsttour aankondigde, inclusief een stop in Amsterdam. Met het succes tijdens Lowlands en in de AFAS was de Ziggo Dome zo’n gekke keuze nog niet. De Amsterdamse concertzaal bleek wel aangepast voor New Order. Zo was de tweede ring gesloten, waren er op de eerste ring nog enkele lege stoelen en op de vloer was achterin genoeg ruimte om makkelijk te bewegen. Niet uitverkocht, maar nog steeds een grote menigte. In een slordige twee uur zette New Order een tijdloos en gedreven optreden neer waarin het de ene na de andere hit en publieksfavoriet serveerde.
Met name in de eerste helft kwamen de meer gitaar georiënteerde liedjes aan de orde zoals openers ‘Crystal’, ‘Regret’ en ‘Age Of Consent’. Ook was er al vroeg plek voor het nummer ‘Isolation’ van Joy Division, En voor het eerst in 10 jaar speelde de band ‘Close Range’ van het album ‘Get Ready’ uit 2001. Wat verder in de set kwamen de synths prominenter aan de orde in liedjes als ‘Sub-culture’, ‘Plastic’ en natuurlijk de hits ‘True Faith’ en ‘Blue Monday’. De laatste werd niet alleen de bestverkochte 12-inch single aller tijden, ook werd het een van de invloedrijkste tracks uit de elektronische popmuziek. In Nederland belandde het nummer in 1983 in de top 3 van de Nederlandse Top 40. Het optreden was voorzien van een spetterende lichtshow met fraai laserwerk die de muziek extra cachet gaf. Als afsluiter voor de toegift maakte New Order grote indruk met publieksfavoriet ‘Temptation’ (bekend uit de film ‘Trainspotting’) dat een andere dimensie kreeg met de echoënde cello partij uit Lou Reed’s opus ‘Street Hassle’.
In de toegift greep de band terug naar Joy Division met fantastische uitvoeringen van ‘Decades’, ‘Transmission’ en het hartverscheurende ‘Love Will Tear Us Apart’. Een prachtige ode aan hun legendarische collega Ian Curtis, van wie beelden op het scherm achter het podium te zien waren. Met dit trio liedjes kon New Order het optreden niet beter afsluiten. Een grandioze performance vol nostalgie en nog eens de bevestiging hoe tijdloos en invloedrijk New Order was en is met hun kenmerkende geluid. Die invloed hoor je terug in een schat aan bands. Van Happy Mondays tot Pet Shop Boys, van Editors tot Moby en van U2 tot Duran Duran om maar een hele kleine greep te noemen. Terecht werden New Order en Joy Division kortgeleden genomineerd voor opname in de prestigieuze Rock and Roll Hall of Fame. Met hun magistrale concert in de Ziggo Dome bewees de groep met hun unieke sound en tijdloze liedjes dat die nominatie verzilverd moet worden.