Beatrix Players is een band met een heel eigen stijl. Zelf omschrijven ze hun stijl als: “avontuurlijke muziek die opereert op het raakvlak tussen folkrock, singer-songwriter akoestisch, prog en quasi-klassieke barokke kamerpop”. ‘Living & Alive’ is hun tweede album, de teksten gaat kort gezegd niet alleen over het leven zelf. Maar ook over de moed om het leven echt te bezitten. Hierin ben jij je beste jij. Je zal pas op een tweede plaats komen als je iets anders probeert te zijn dan jezelf.
‘Snowflakes’ heeft een kalm maar boeiend intro, meteen valt het goede geluid op. De zang van Amy Birks is helder, de stemmen samen vormen een mooie blend. Ondanks de rustige flow zijn er best veel details en/of laagjes in de muziek. De meeste wendingen vloeien in elkaar over. In ‘Somebody Else’s Eyes’ hoor je de vingers over de snaren glijden. De beat bevat een vleugje pop. Dit geluid komt af en toe terug, en vormt een bijzondere melange met de overige instrumenten. Ongemerkt zijn er soms best veel laagjes, soms smelten ze samen. De nummers zitten complex in elkaar, maar het voelt zo comfortabel om naar te luisteren.
‘This Is Your Life’ start met zang en muziek. Het tempo ligt meteen iets hoger, en neemt later nog iets toe. De sfeer blijft gemoedelijk, ’Beatrix Players’ geeft je het gevoel dat je deel uit maakt van een groep vrienden die samen ongedwongen maar met passie aan het musiceren is. Het licht rockend gitaarspel is verrassend, toch past het prima tussen alle laagjes muziek (en zang). Ook ‘Start Again’, met zijn mooie details, heeft een feel good sfeer. Het melancholische ‘A Beautiful Lie’ lijkt voornamelijk te bestaan uit (gestapelde) zang en pianospel. Maar er is veel meer te horen, het geheel smelt ook hier mooi samen.
Staccato pianospel en zang vormen een eenheid in ‘Overflow’. Eerst worden er details aan toegevoegd. Gevolgd door een licht klassieke elementen en een toegankelijk ritme. De melodie en de melange van instrumenten is bijzonder, de balans tussen hoge en lage tonen blijft goed.
Hoewel ‘Purgatory’ een heel ander nummer is, sluit het aan bij voorgaande nummers. Het instrumentale intro van ‘You Can’t Hit A Nail’ is ingetogen. Tijdens de zang komen er ritmische elementen bij. Na een wending vormen vooral de sombere strijkers en lichte beat een origineel samenspel. Hier tussendoor dwarrelt onder andere hoog fluitspel. De heldere, zachte zang past in het rustige stuk. Langzaam wordt het volume in de (gestapelde) zang opgebouwd, de muziek gaat hierin mee. Zo vormen zang en muziek een constante eenheid. Zang en muziek starten vrijwel gelijktijdig in ‘Free’. De meeste wendingen vloeien in elkaar over. In het een instrumentale deel zijn er diverse veranderingen, zo is er bijvoorbeeld een kort minimalistisch stukje. Ook in ‘Me, I Am Me’ zijn de warme klanken van de instrumenten goed te horen. De balans met de zang blijft bestaan. Dit laatste nummer dooft mooi uit.
‘Beatrix Players’ heeft niet alleen een goede balans tussen zang en muziek gecomponeerd. Maar ook een zeer goede balans tussen de muziekstijlen onderling. Zowel de harmonie als de afwisseling tussen alle instrumenten is fantastisch. De titel ‘Living & Alive’ klinkt heel levendig, maar het is een album om in alle rust naar te luisteren. Ondanks de aangename, kalme flow zijn er met vlagen best veel details en/of laagjes in zang en muziek. Soms vallen ze in eerste instantie niet zo goed op, omdat ze samenvloeien. ‘Living & Alive’ is niet alleen digitaal en op cd verkrijgbaar, maar ook op vinyl. Via de website van de band kun je een pre- order plaatsen (8/10) (Eigen Beheer).