Donderdag 27 juli was het alweer de derde gelegenheid in 2023 voor liefhebbers van de muziek van Avishai Cohen hem live te gaan zien in België. Eerder was hij al in mei te bewonderen geweest, samen met het Antwerp Symphony Orchestra, toen hij zijn orkestrale werk ‘Two Roses’ integraal uitvoerde in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen, later gaf hij, ook weer in mei, samen met zijn trio acte de presence tijdens het internationale ‘Jazz a Liege’ festival. Beide optredens werden verslagen op Maxazine.
Nu was Cohen dan voor de derde keer op Belgische bodem, dit keer om met zijn Banda Iroko uitvoering te geven aan zijn laatste project, dat onder de titel ‘Iroko’ op album werd uitgebracht.
In het prachtige openluchttheater De Rivierenhof in Deurne speelde Cohen samen met zijn latin muzikanten de sterren van de overwegend zwaarbewolkte en regenzwangere hemel. Het publiek bleek maar ten dele afgeschrikt door het slechte weer. Zij die wisten dat Avishai Cohen de zon kan doen schijnen met zijn muziek waren vol goede moed, en voorzien van regencapes toch gekomen.
‘Iroko’, het album dat hij samen maakte met percussionist Abraham Rodrigues jr, is een album waarop Cohen en Rodrigues spelen met de fine-fleur van Afro-Caraibsiche muziekscene. De band die in Deurne op het podium kwam is een fenomenale selectie van de beste jazzmuzikanten waarmee Cohen al vanaf de jaren negentig in New York werkt. Naast de al eerder genoemde Abraham Rodrigues speelde Horacio Rodriguez. Hij speelt drums, en is bij de latin liefhebbers wel bekend als drummer bij artiesten als Luis Fonsi, J Balvin en Karol G. Cohen heeft er een handje van om drummers te kiezen die heel open en muzikaal spelen. Niet noodzakelijkerwijs technische neuroten, maar volbloed muzikanten. Heerlijk. De Argentijnse Diego Urcola op de trompet wist zich in Rivierenhof ook behoorlijk in de kijker te spelen. Wat een embouchure en chops heeft deze man. 4 Grammy nominaties staan achter zijn naam, vanwege zijn werk in het Paquito D’ Rivera kwintet. In Deurne stond dus de Champions League van de hedendaagse latin muziek op het podium.
De band trapte af met ‘The Healer’, ook het openingsnummer van het album. Meteen een expositie van de expressieve en zeer persoonlijke, herkenbare stijl waarop Cohen zijn bas bespeelt. Ondanks het slechte weer begonnen de lichamen in het publiek meteen mee te bewegen en steeg de temperatuur meteen een graad. De band hield niet de tracklisting van het album aan, maar wel kwamen de meeste tracks voorbij. Opvallende afwezige was de cover van ‘Fly me to the Moon’ die zeker wel verwacht was. De bewerking van James Brown’s ‘It’s a Man’s World’ maakte dit gemis echter meer dan goed. Duidelijk was dat de setlist was gebouwd met het enkele doel om een feest te maken. Gedanst moest er worden. Prachtig te zien dat vanaf de tweede helft van de set het publiek op de beentjes stond en zich niet liet weerhouden door regen of genetisch verminderde aanleg voor latin dans.
Met ‘Abie’s thing’ en ‘Exodus’ die rug tegen rug gespeeld worden laat de band zijn spierballen flexen. Timing en interpretatie waren spot on. Cohen had er duidelijk heel veel plezier in om met deze band op het podium te staan. Na de James Brown bewerking gaf Cohen het podium aan zangeres Virginia Alves. Alves, afkomstig uit Madrid is gekend als voormalig leadzangers bij de ‘Alegria’ voorstelling van het Cirque du Soleil. Hier zong zij ‘Obsesion’, solo. Een prachtig nummer waarbij het intro enkel door Cohen op bas werd gespeeld als begeleiding van de prachtige stem van Alves.
De band speelde los maar geconcentreerd, professioneel. Alleen muzikanten pur sang kunnen zo spelen. Heerlijk. Als de band een geïmproviseerde rumba inzet krijgen ze het volledige publiek aan het dansen. Meteo blijkt van ondergeschikt belang, en de dansende menigte danste weliswaar een regendans in de meest letterlijke betekenis van het woord, maar deze regen deerde niemand meer.
Als encore’s speelde Cohen dan nog solo een eigen versie van Bob Marley’s ‘No woman no Cry’ waarbij hij bas speelde en zong. Het concert werd afgesloten met een encore van publiekslieveling ‘Abie’s Thing’
Na het optreden in Deurne is Cohen nog slechts op het Festival ‘Jazz en Ville’ in het France Vannes te zien voordat hij weer naar New York vliegt. Laat het een waarschuwing zijn bij een volgende tournee de gelegenheid om Avishai Cohen live te zien, niet voorbij te laten gaan.
Foto’s (c) Jan Vranken