Afgelopen woensdagavond stond de Canadese zanger, songwriter en producer The Weeknd voor een tweede show in het Koning Boudewijnstadion in Brussel! Wellicht aangemoedigd door de enthousiaste reacties op zijn twee concerten in de Johan Cruijff Arena, bleken er ook de nodige Nederlanders te zijn afgereisd naar de Belgische hoofdstad. Het concert was wonderbaarlijk genoeg niet volledig uitverkocht maar dat drukte de pret allerminst.
Bij aankomst in het stadion viel meteen het imposante futuristische decor op, met wolkenkrabbers uit steden als New York en Toronto. Vanaf het podium liep een brug naar voren, waarop een gigantische vrouwelijke robot stond die tijdens de show ronddraaide en oplichtte. Als kers op de taart hing er een zwevende maan aan het einde van de brug.
De show begon met een groep mysterieus geklede dansers in het wit, die een soort vereringsspel rondom de robot opvoerden. Na deze intrigerende intro kwam The Weeknd zelf het podium op, gehuld in een zilveren masker dat hij pas halverwege de show afnam. Wat volgde was een twee uur durende performance waarin de Canadees meer dan dertig nummers bijna naadloos aan elkaar reeg, stuk voor stuk met een uitzinnige ontvangst van het publiek.
De show begon direct met de megahit ‘Take My Breath’, waarna het publiek uit zijn dak ging op het overweldigende ‘Sacrifice’. Ook het aanstekelijke ‘Can’t Feel My Face’ werd al vroeg in de set ten gehore gebracht, grotendeels gezongen vanaf de loopbrug. Het nummer ‘The Hills’ knalde snoeihard door het stadion, terwijl vlammen uit de gebouwen op het podium omhoog schoten en de hitte voelbaar was tot achterin het veld. The Weeknd bracht ook nummers uit zijn mixtijdperk, zoals ‘House of Balloons’, en natuurlijk ontbrak zijn hit ‘Starboy’ niet. Aan het einde van de brug bevond zich een klein podium waarop The Weeknd, tot vreugde van de vele bezoekers op de achterste tribunes, nummers zong als ‘I Feel It Coming’ en het meest gestreamde nummer aller tijden, ‘Blinding Lights’.
Met slechts drie muzikanten, die vakkundig in de gebouwen waren opgesteld, creëerde The Weeknd een vol en krachtig geluid waarin zijn popliedjes met stevige R&B-invloeden en subtiele new wave-accenten goed tot hun recht kwamen. De zanger, wiens echte naam Abel Makkonen Tesfaye is, gebruikte elk vierkante meter van het podium en was daardoor voor elke toeschouwer zichtbaar en benaderbaar. Als zanger stond hij zijn mannetje met zijn soepele, soulvolle kopstem die vaak doet denken aan Michael Jackson.
Het was jammer dat door het tijdstip pas later op de avond de spectaculaire laser- en lichteffecten volledig tot hun recht kwamen. Maar dat was dan ook het enige minpuntje. Ook de lichtbandjes die de bezoekers bij binnenkomst kregen, een gimmick die onder andere Coldplay al langer toepast, zorgden voor een extra effect tijdens het concert. Het werd uiteindelijk een fantastisch gechoreografeerde show met een constante vaart en een hoog gehalte aan hits en meezingmomenten, waardoor het publiek van begin tot eind betoverd bleef. The Weeknd bleek ook doordeweeks een genot voor oog en oor.